– Det värsta tänkbara som kan hända hände i början av veckan, säger Peter Nilsson, chef för gatuenheten på Uppsala kommun om snöovädret.
Varje år lägger kommunen runt 60 miljoner på att röja snö. Det är en kostsam historia, men nödvändig. Särskilt under pandemin.
– Kommer inte ambulansen fram är det inte så lyckat, säger Peter Nilsson.
Uppsala kommun har konstant kontakt med SMHI och jobbar utifrån flera scenarier för att få vägarna fria från snö så fort som möjligt.
– Det är vackert när det är såhär vitt. Inte som i fjol då det var grönt i stort sett hela vintern. Men det är förstås en utmaning för oss när det kommer ett supersnöfall, säger Peter Nilsson.
På kommunen har man tillgång till fem snöröjningsfordon under vinterhalvåret. Det räcker inte så långt. Men till sin hjälp har man upphandlat runt 120 fordon i beredskap hos diverse underentreprenörer som hyrs in vid behov.
När det faller mycket snö på kort tid blir det mer arbete för plogbilarna. På högtrafikerade vägar packas dessutom snön av fordonens tyngd, vilket gör arbetet svårare. Halvsmält, våt snö är tyngre och tar därför längre tid att få bort från vägarna. Som i måndags då stora insatser krävdes från Uppsalas snöröjare.
– Det var minus när det började snöa under dagen, det blev varmare under kvällen och snön blev blöt och mjuk. Men sedan frös den på förmiddagen dagen efter. Då blir vi tvungna att isriva, säger Peter Nilsson.
Det innebär att man hackar loss isen en bit i taget med plogbilarna. Det är en mödosam process som kräver mycket tid. Under tiden hinner det snöa igen på andra gator.
– Det var ett väldigt ovanligt väderfenomen, säger han.
Vid snöoväder brukar snöröjningen i södra Sverige få kritik från orter längre upp i landet som är mer vana vid snö. Men det är skillnad på att röja snö i städer där temperaturen rör sig runt noll grader jämfört med till exempel stadigt minusgradiga Luleå.
– I Norrland säger de säger att vi inte kan röja snö i Mellansverige. Det kan låta rimligt, men det är problematiskt att ploga när temperaturen svänger från minus till plus och sedan minus igen av just det här fenomenet, säger han.
Nu är läget under kontroll. Men blir det en ordentlig kris så måste man prioritera vissa sträckor.
– Blir det en riktig härdsmälta så plogar vi bara stora gator, säger Peter Nilsson.