Snäv syn på äldre bilförare

Diskussionen om äldre och bilkörning har mest handlat om körkortsfrågor, om hälsokontroller ska krävas från en viss ålder. Det är ett alldeles för snävt perspektiv, menar Uppsalaforskaren Satu Heikkinen.

Uppsala2008-05-22 13:37
Så sent som i höstas lade kristdemokraten Kjell Edensjö fram en riksdagsmotion där han föreslog regelbundna hälsokontroller för alla körkortsinnehavare från en viss ålder, till exempel 75 år. Sådana kontroller finns redan i flera andra europeiska länder.
Om nollvisionen ska uppnås är det angeläget att kontinuerligt testa äldre bilförare så att de inte utgör någon olycksrisk för sig själva och andra, motiverade han förslaget.

Satu Heikkinen anser däremot att perspektivet måste breddas så att frågor som anpassning av fordon, trafikmiljö och hastighet också tas upp. Hittills har de hamnat helt i skymundan.
Studier från bland annat VTI har visat att äldre bilförare inte orsakar fler olyckor än medelålders. Många äldre försöker medvetet undvika att hamna i besvärliga situationer genom att köra försiktigare och inte ge sig ut när det är mörkt eller halt.
- Det märks i mitt material att föreställningarna har förändrats på senare år. Förr uppmärksammades förhöjda risker med äldre bilförare och man talade om vikten av att sluta köra vid rätt tidpunkt. I dag tar man i stället om vikten av att äldre fortsätter att köra bil, säger Satu Heikkinen.
- Äldre människors behov av att resa har blivit en viktig fråga i transportpolitiken.

Fotnot: Avhandlingen läggs fram på Uppsala universitet i ämnet sociologi, men Satu Heikkinen arbetar i dag på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i Linköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om