Snårigt UL-pris – även för personalen

UL:s prislista kan vara svår att förstå sig på, även för UL:s egen personal. Det här fick Kaarina Larsen erfara när hon på måndagen skulle ta sig med buss till jobbet.

Problem med de nya UL-priserna.

Problem med de nya UL-priserna.

Foto: Erik Leijonhufvud

Uppsala2017-01-12 08:14

Kaarina Larsen pendlar från Almunge till jobbet på Arlanda och när hon i måndags som vanligt skulle ta buss 806 studsade hon inför det nya priset. Tidigare har hon betalat 47 kronor per resa med reskassa, nu skulle hon plötsligt betala 65 kronor för resan.

Prishöjningen var så rejäl att hon bestämde sig för att höra av sig till UL:s kundtjänst för att få klarhet i om det stämde.

– Då fick jag först veta att jag ska betala 56 kronor för resan och sedan att jag skulle betala 88 kronor. Jag bad henne dubbelkolla och när hon tillbaka bekräftade hon att skulle kosta 88 kronor.

Enligt Kaarina Larsen uppgav kundtjänsten att anledningen var att SL nu blivit en enda zon, i stället för den tidigare zonindelningen, och att det då blev så mycket dyrare.

– Jag tycker att det är en katastrofal ändring av priset och det drabbar folk som har det sämre ställt. Det är inget miljötänk i det här heller, risken är ju att folk tar bilen i stället för att åka med reskassa, säger hon.

Men när UNT hör av sig till UL:s försäljningschef Nikodemus Kyhlén berättar han att det här inte stämmer.

– Det borde inte vara något av de här priserna, varken före prishöjningen eller nu. När vi pratade om det här så låter det som att förarna har gjort fel på något sätt, säger han.

För en kombinerad UL/SL-resa med reskassa mellan Almunge och Arlanda ska man nu betala 65 kronor, enligt Nikodemus Kyhlén.

– Det var i ungefär samma härad före 9 januari, det var definitivt inte 47 kronor. Vi har kollat hur det ser ut när förarna säljer och om de slår in rätt så ska det bli 65 kronor, säger han.

– Det är frustrerande att inte busschaufförerna eller kunderna får en enhetlig information. Det är väldigt svårt att läsa på UL:s hemsida om man är novis och inte insatt i alla turer, jag lyckades inte kolla upp där vad jag skulle betala. Och nu har ju ni fått helt andra siffror än de jag fick, säger Kaarina Larsen när hon får höra den nya prisuppgiften.

Nikodemus Kyhlén beklagar att Kaarina Larsen fått felaktiga besked från kundtjänsten. Han säger att det är bra att hon har hört av sig så att man kan förtydliga för personalen.

– Förarna är potentiellt många fler och det kan vara svårare att nå alla, men även där måste vi se till att de vet vad som gäller.

Kan du förstå att folk tycker att det är svårt att tyda informationen på UL:s hemsida om vilken biljett man egentligen kommer att behöva?

– Vi är medvetna om det. Vår uppfattning är att det framför allt handlar om resorna som görs över länsgräns, till Stockholm eller Gävle. Vi försöker förbättra det hela tiden, men det är kanske inte helt självklart alltid. Vi behöver lägga fokus på det.

Och om man har fått betala konstiga priser efter prishöjningen?

– Då får man höra av sig till vår kundtjänst så får vi rätta till det, antingen om man har biljetten kvar eller om man registrerat sitt UL-kort hos oss, då syns det där. Om man har åkt en sträcka och det inte har blivit som det var tänkt, då får vi betala tillbaka pengarna.

Kaarina Larsen kommer inte att kräva tillbaka några pengar, om hon nu betalat för mycket för pendlingsresan.

– För mig är det viktigare att det blir enhetlig information till de olika busschaufförerna, så att de vet vad som gäller. Och att kundtjänst inte lämnar olika uppgifter beroende på vem man pratar med, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om