Snälla lärare får mer i julklapp

En blomsterkvast, kaffemugg eller ett presentkort på tusen kronor? Föräldrarnas gåvor till klassläraren och annan skolpersonal varierar från smått till stort och blir ojämnt fördelade.

Foto: JESSICA GOW / TT

Uppsala2015-12-16 06:00

Julen är givandets högtid, det märks inte minst på Uppsalas skolor där klassföräldrar just nu samlar in pengar för att köpa något till personalen.

Men innehållet i julklappen eller sommarpresenten varierar stort, visar UNT:s rundringning bland skolpersonal.

För vissa klasslärare blir avskedet rena julafton med gåvor i mängder, för det är inte alltid som klassföräldrarna skramlar till en gemensam gåva. På vissa håll ger enskilda föräldrar gåvor till lärarna.

Det vittnas om att populariteten styr; vissa lärare går hem med choklad, godis, blommor, rena företagspresenter och prydnadssaker – ibland till och med klädesplagg. Andra får inget alls.

Skolverket har inget att invända mot föräldrars gåvor.

– Men det är viktigt att läraren är medveten om att det kan finnas en risk för otillbörlig påverkan och om det finns problem så ska rektorerna ha en diskussion med sina lärare om det, säger chefsjurist Jonas Nordström.

Läraren Erik Frodig har varit med om alltifrån enkla till mycket påkostade gåvor i grund- och gymnasieskolan. Vid ett tillfälle valde han att inte ta emot en konjaksflaska för ett par tusen kronor från en förälder.

– Går det inte till överdrift så tycker jag att det är okej om föräldrar och elever vill visa sin uppskattning.

Och att en del personal inte får något?

– Det finns säkert ingen rättvisa i det här och det är inte heller lätt att organisera givandet på ett sätt så att det blir rättvist för all personal.

Flera rektorer som UNT pratat med vill inte lägga sig i hur föräldrar väljer att uppmärksamma sina lärare. En rekommendation till klassföräldrarna om gåvor vill man helst undvika; föräldrarna gör det frivilligt så etiken får de själva stå för.

Men det finns kritiska röster mot att föräldrar, precis som vid klassresor, kan känna pressen att delta i varje insamling. Skolan ska vara avgiftsfri, påpekar någon.

Valsätraskolans rektor, Tomas Rylander, tycker inte att gåvan behöver vara ett kvitto på den anställdes insats under terminen:

– Givandet är lite nyckfullt. Det är inte rakt av en popularitetsmätning utan visar snarare vad det finns för struktur i föräldragruppen. Det finns ju föräldrar som har den där känslan av att ”vi måste fixa något”.

Bengt Nelsson, lärare på Stordammens skola, har för egen del märkt att gåvorna blivit färre med åren.

Har du tagit det personligt?

– (skratt) Nej, jag har inget statistiskt underlag utan det är mer en känsla, och det verkar inte bara vara jag som upplevt det.

Hans-Eric Lindahl, distriktsordförande vid Lärarnas riksförbund i Uppsala, tror att det är bra om skolorna har en inställning i frågan:

– Det är viktigt att rektorerna skapar en policy och i god tid informerar föräldrar om vad som är lämpligt och mindre lämpligt. Är det någon förälder som vill ge något så utgår jag ifrån att det är bagatellartade saker som en blomsterkvast eller julgrupp.

På Liljeforsskolan fick vissa lärare i ett arbetslag varsitt presentkort på i storleksordningen tusen kronor. I det fallet tyckte rektor Stina Hulthén att gåvan blev för stor:

– Vi får inte ta emot hur dyra presenter som helst. Det är oetiskt. Dessutom fick ju inte alla presentkort. Vi pratade om det och lärarna valde att lämna tillbaka korten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!