Snacksförsäljningen ökar under VM
Nu laddas det inför fotbolls-VM i livsmedelsbutikerna. Marknadsföringen går i idrottens tecken och butikerna räknar med att försäljningen av snacks och läsk ökar under turneringen.
Det finns inga exakta siffror, men troligtvis kommer även försäljningen av grillmat och folköl att gå upp.
— Men det är ju inte som vid jul eller påsk, säger Magnus Frisk.
Själv tänker han sitta hemma i soffan med familjen och käka körsbärstomater, fast han medger att en och en annan chipspåse kommer att kunna slinka ner.
Ica Kvantums butiksägare i Gränby, Rolf Carlsson, berättar att butiken kommer att kläs med svenska flaggor för att få lite VM-känsla i sommar.
Hur påverkas ni av VM?
— Det blir lugnare i butiken under matcherna, folk kanske handlar lite mer dagen innan.
Säljer ni mer bara för att det är VM?
— Av vissa produkter kanske. Men man kan ju inte äta mer bara för att det är VM, säger Rolf Carlsson.
Han tror att enkelheten är det som väger tyngst när vi gör våra val om vad som ska ätas när matcherna spelas på teve. Potatissallad med grillad kyckling eller färdig rostbiff är några exempel.
— Alla vill ju se matchen så det är nog ingen som vill stå vid sidan av och laga mat, säger han.
Han räknar också med att försäljningen av snacks går upp men det finns inte heller här några exakta siffror över hur mycket. Och några planer på jättebunkring av chips har inte butiken.
Själv funderar han på att grilla före eller efter matchen.
Hur tror du att det kommer att gå för Sverige?
— Jag tror att det går bra. De kommer i alla fall till kvartsfinal. Sen vinner Brasilien över Tyskland med 4—2, det vore roligt.
På Coop Forum i Boländerna är känslan av VM:s påverkan den samma.
— Vi kommer att lysa igenom med att det är VM, säger butiksägaren Mats Mönnig.
Fotbollsprylar i mängder ska få oss att konsumera mera och leverantörerna överträffar varandra med olika jippon. Och det kommersiella trycket från dem är högre än någonsin.
Mats Mönnig tror att grillgrejor kommer att gå bra och så självklart snacks, ölkorvar och fotbollsprylar.
Han hoppas att det kommer att gå bra för Sverige.
— Då kommer ju vi att sälja mer, det är ett samband som man kan dra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!