Snabbmatskriget trappas upp i centrum

Kriget om hamburgerkunderna i Uppsalas centrum trappas upp. McDonalds och Burger King finns redan på plats och nästa år öppnar Max i gamla Rådhuskällaren. Med nya trender från London ska Max ta kunder från konkurrenterna.

Uppsala2005-12-22 16:35
Totalt har centrumkvarteren ett 15-tal snabbmatsrestauranger som serverar allt från kebab, pizza, korv och hamburgare till mackor och falafel. Mc Donalds och Burger King dominerar. Men Max expanderar hårdast på hamburgermarknaden just nu. Kedjan planerar att öppna tio nya restauranger om året fram till 2010. Tidigare har Max främst etablerat sig norrut och i städernas utkanter. I dag har bolaget delvis ändrat strategi och sneglar mer mot de stora städernas citykärnor. I Uppsala har Max tittat på olika lokaler under en längre tid. När Rådhuskällaren blev ledig slog bolaget till. Målet är att skapa "Europas vackraste" hamburgerrestaurang.
— Den ska bli som en innekrog i London, ung, fräsch och trendig. Vi ska använda musik och ny design samtidigt som vi behåller det vackra i den gamla lokalen.

Designpris
- Vi öppnade en liknande på Hamngatan i Stockholm och fick designpris för det. Den här ska bli ännu bättre, säger Max vd Richard Bergfors.
Drygt 25 miljoner kronor satsar Max på projektet.
— Mycket pengar. Men vi tror på vårt koncept och vill särskilja oss från våra konkurrenter. Vi kommer att ta kunder både från McDonalds, Burger King och från andra restauranger. Dessutom kommer vi att locka nya, säger Richard Bergfors.
Både McDonalds och Burger King tonar ned Max ankomst till city men är beredda på ökad konkurrens. Lars Callebro, chef för region norr på McDonalds, anser att Max satsning ger McDonlads en möjlighet att "vässa sig".
— Matens smak och kvalitet, pris och hur personalen bemöter kunderna är a och o för att lyckas. Den stora konkurrensen för oss kommer från de måltider som folk äter i hemmet, säger han.

Affärsplan
Hamburgerjätten bevakar ändå sina mindre konkurrenter och har skapat en affärsplan för hela Uppsala. Hur den ser ut vill inte Lars Callebro avslöja. Steg för steg ska dock restaurangerna byggas om.
Peter Ljung, vd för bolaget Nordic Service Partners Holding som driver Burger King i Uppsala, tror att marknaden räcker.
— Om Max har gjort analysen att öppna i city så borde det finnas plats för oss alla. Vi vet att en koncentration av matställen ökar mängden kunder. Men kommer dom med något nytt så får vi möta dom. Vi konkurrerar med alla, säger han.
Nordic Service Partners redovisar en tvåsiffrig omsättningsökning för sina tjugo restauranger i landet år och är inställd på fortsatt expansion.
Max mål är att växa också utanför Sverige.
— Om fem år ska vi ha ett 80-tal restauranger här, en fördubbling mot i dag. Vi planerar dessutom för en expansion i övriga Norden. Det blir nog inom två till fem år, säger Richard Bergfors.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om