Videon är inte längre tillgänglig
Vita mössor lyser på nyblivna studenters huvuden i dag. Men det är ingen enkel match. 24UNT har tittat närmare på marknaden kring studentmössorna.
Oliva Nothér, Viktor Janrik, Hanna Forsgren och Mira Lewis har erfarenheter av ett fult spel – där de menar att mutor är vanligt förekommande.
– Det har varit resor för hela styrelsen så man skulle få ”bonda” lite, biobiljetter, mat, iPads...saker man inte trodde att någon skulle erbjuda som en muta. Det har varit pengar rakt i handen också, säger Mira Lewis, före detta ordförande i Uppsalas elevkårer, till 24UNT.
Även härskartekniker förekommer.
– Det kan vara lite så här: ”Men lilla gumman, du är ju bara 17 år, du vet inte vad du håller på med egentligen, lyssna på någon som varit med i spelet lite längre i stället.”, säger Mira Lewis.
Avtalen, som är värda över en miljon, görs av Uppsalas elevkårer och innefattar bland annat en exklusiv utprovningsrätt av företagets kollektion i skolans lokaler. Oliva Nothér, ordförande i Kunskapsgymnasiets elevkår, vittnar om hur ett företag inte gillade när kåren valt ett annat:
– De kom samma dag och sökte upp mig under en lektion och ville att jag skulle skriva avtal på direkten. Man sätter inte en elev på 17 år att pressa till avtal direkt utan att ha läst igenom något.
24UNT har varit i kontakt med drygt 15 rektorer – några upplever säljarna från mössföretagen som aggressiva, andra tycker att kontakten fungerar bra. Se alla inslagen, där även ett av de största företagen intervjuas, på 24unt.se.
Se 24UNT:s granskning av spelet bakom studentmössan HÄR.