Smutsiga bussar kan ge hårda krav på biltrafiken

Bussarna är den värsta utsläppskällan på Kungsgatan. Men låga krav i nästa upphandling kan leda till att kommunen kan tvingas införa hårdare restriktioner för övrig trafik.

Luften vid mätstationen på Kungsgatan i Uppsala har varit dålig i flera år.

Luften vid mätstationen på Kungsgatan i Uppsala har varit dålig i flera år.

Foto: Madeleine Andersson

Uppsala2020-09-17 05:02

Den dåliga luften i Uppsala har länge varit ett problem. Halterna av kväveoxider har legat långt över den tillåtna, och mätstationen på Kungsgatan i Uppsala har haft den sämsta luften i landet.

Bussarna har visat sig vara en stor utsläppskälla. Nu kräver miljö- och hälsoskyddsnämnden att Region Uppsala senast den 20 oktober ska presentera åtgärder så att miljökraven nås.

– Det är inte bara bussarnas fel att luften är dålig. Men regionen har ett stort ansvar för situationen, säger Olof Öhlund, handläggare på miljöförvaltningen vid Uppsala kommun.

Framför allt är det regionbussarna som är ett bekymmer. I regiontrafiken körs fortfarande flera äldre dieselbussar. Region Uppsala har dessutom fått dispens från de strängare krav som börjar gälla nästa år i miljözon 1, som införts på Kungsgatan.

Just arbetar Region Uppsala med kraven vid nästa upphandling av regionbusstrafiken. De kraven kommer att påverka möjligheterna att komma till rätta med föroreningarna under lång tid. Risken är att man hamnar i en liknande situation, där kommunen känner sig tvingad att ge regionen dispens från framtida krav. Det kommer i sin tur att innebära att man tvingas ta till hårdare åtgärder mot övrig trafik för att få ner föroreningarna under godkända nivåer.

Att det kan bli krav som påverkar även bilarna som kör på Kungsgatan är klart. Den utredning som gjordes under förra vintern visade att inte ens om samtliga bussar byts mot elbussar så räcker det för att nå godkända nivåer av kväveoxider på Kungsgatan.

Dagens miljözon 1 innebär krav som enbart riktas mot tunga fordon. Vill man skärpa kraven finns miljözoner upp till miljözon 3, som innebär att enbart fordon som drivs med el eller gas får köra där.

undefined
Hannes Vidmark säger att regionen är väl medveten om att kommunen kommer att behöva genomföra åtgärder för att förbättra luftkvaliteten på Kungsgatan.

Johan Wadman, trafikdirektör vid Region Uppsala, säger att det ännu inte är klart hur kraven på regionbussarna kommer att se ut i upphandlingen som förbereds, men att det är den senaste utsläppsklassen, Euro 6 som kommer att gälla.

Kommer ni att ställa krav på att bussarna också klarar miljözon 3?

– Nej, det tror jag inte att vi kommer att landa i. Det skulle innebära krav på enbart gasbussar, som det ser ut nu, säger Johan Wadman.

För en gasbuss i Euroklass 6 är utsläppen av kvävoxider hälften så stora som från en buss med dieselmotor i samma utsläppsklass, enligt den senaste europeiska utsläppsmodellen.

Problemet för regionen är att ett byte till enbart gasbussar kräver att bussdepån byggs om med fler tankplatser för gas. Att skifta till eldrivna bussar har visat sig omöjligt då elnätet i Uppsala inte klarar av belastningen.

Hannes Vidmark, miljöchef i kommunen, säger att kommunens åtgärdsplan för ren luft har försenats, bland annat på grund av corona. Ett färdigt förslag väntas först efter årsskiftet.

Har ni ställt krav på Region Uppsala inför deras bussupphandling?

– Region Uppsala är med i den arbetsgrupp som ska börja jobba nu. De vet att miljözoner är en sak som vi tittar på. De behöver ta det i beaktande. I slutändan är dock åtgärdsprogrammet ett politiskt beslut, säger Hannes Vidmark.

Luftföroreningar är ett hälsoproblem även i Sverige. Enligt beräkningar från Naturvårdsverket och Svenska Miljöinstitutet IVL leder luftföroreningar till omkring 7 600 förtida dödsfall årligen, vilket är mer än vad coronapandemin orsakat hittills. En tysk forskningsstudie har angett siffran till 8 000 dödsfall.

EU-krav på ren luft

Luftföroreningar beräknas leda till 7 600 förtida dödsfall om året i Sverige, vilket kan jämföras med de drygt 5 800 personer som hittills har avlidit i coronapandemin.

EU-reglerna innebär att dygnsmedelvärdet för kvävedioxid inte får vara över 60 mikrogram per kubikmeter mer än sju gånger per år. Timmedelvärdet 90 mikrogram får inte överskridas mer än 175 gånger.

I fjol passerades EU:s gränsvärde redan den 14 februari. I år har luften varit bättre, beroende på både vädret och coronaeffekten.

Karta: Kungsgatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!