Sms påminner om tandläkartiden
Folktandvården i Uppsala län skickar textmeddelanden till patienternas mobiltelefoner för cirka 130 000 kronor per år. Påminnelser ska få patienter att inte missa tandläkartiden.
Men det är bara början. Efter årsskiftet satsar nämligen Folktandvården på att börja skicka kallelser via sms för att sälja in återbesök hos tandläkaren.
— Vi vill förändra vår image och visa att vi använder oss av modern teknik, säger AnnCharlotte Frank-Lindgren, chef för Folktandvården.
Kräver era patienter den här sortens service?
— Det vet jag inte, men vi tycker att det är bra att använda sig av den moderna tekniken. Den minskar dessutom våra kostnader för uteblivna besök.
Dyrt när patienter uteblir
En vuxen patient som uteblir från ett tandläkarbesök får betala en avgift på 400 kronor till Folktandvården. Men Folktandvårdens timkostnad för personal och utrustning ligger egentligen kring 1 400 kronor.
— Vi vet av erfarenhet att det brukar vara 7—9 procent av alla patienter som uteblir från ett besök, säger AnnCharlotte Frank-Lindgren.
Ett test vid Folktandvårdens klinik i Årsta förra året visade att betydligt färre uteblev om de fick en påminnelse via mobilen före besöket. Och nu används metoden vid samtliga mottagningar sedan i höstas.
Ungefär hälften av alla patienter i folktandvården har lämnat sina mobiltelefonnummer till mottagningen. Det är de som Folktandvården kan nå med en påminnelse.
Folktandvården har skrivit avtal med en firma och betalar en fast månadsavgift på 5 000 kronor och därefter en krona och tjugo öre för varje sms-meddelande.
— Det är ett bra pris jämfört med vad andra landsting betalar, säger AnnCharlotte Frank-Lindgren.
Folktandvården i främsta ledet
Folktandvården har som förvaltning kommit längst i landstinget med att arbeta med sms-påminnelser. På Akademiska sjukhuset är intresset svalt.
— Vi har inte upplevt att vi haft problem med patienter som glömmer bort sina tider. Jag tror att det problemet är vanligare inom Folktandvården där man bokas lång tid i förväg, säger Björn Ragnarsson, chefsläkare.
Men på central nivå i landstinget finns det planer på att patienterna i framtiden ska nås av ännu fler sms-meddelanden. När patienterna om ett år får tillgång till sina journaler via konton på Internet, ska de kunna få ett meddelande via mobilen varje gång det finns ny information i journalen.
Kan komma att tröttna
It-konsulten Benny Eklund som jobbar med projektet, tror att det nog finns patienter som kommer att tröttna på landstingets service om det kommer för många sms-meddelanden.
— Men då får man väl stänga av mobilen eller avstå från att ange sitt mobilnummer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!