SMS-biljett, både svårt och lätt

I dag, måndag, är det avstamp för SMS-biljetten i Uppsala. Ett par knapptryckningar på mobilen är allt som krävs, sedan är det bara att stiga på bussen. Om man tryckt rätt, ska väl tilläggas. I Stockholm där man haft systemet hos SL en tid, har det anmärkningsvärt många ungdomar rapporterat problem och fått åka ändå, utan att betala.

Lätt som en plätt ska det vara att köpa SMS-biljett, när man väl lärt sig. UL:s Sture Jonsson hade lite problem i början.

Lätt som en plätt ska det vara att köpa SMS-biljett, när man väl lärt sig. UL:s Sture Jonsson hade lite problem i början.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2007-06-04 12:26
I strålande försommarsol står UL:s informationschef Sture Jonsson vid ett grönvitt tält på Stora Torget i Uppsala och demonstrerar hur lätt det kan vara. Han har sällskap av bl a projektledare Christina Nordlund.
- Christina, vad gjorde jag för fel, säger Jonsson lite bekymrat då en demonstration ska dokumenteras på bild av ett konkurrerande medium.
Inget händer.

Han får låna kollegans telefon.
- Handhavandefel, säger Jonsson efter en stund.
- Alla är vi barn i början, noterar Christina Nordlund
Många kommer fram till UL:s, tält där det vankas bland annat SMS-gott, segt grönt godis invirat i grönt papper, stadsbusstrafikens färger.
Och så delas det ut gröna kort till alla intresserade.
- Kan jag åka på här, frågar en medelålders kvinna,.
- Nja, det är information om vårt nya SMS-system, blir svaret,
- Jag har ingen mobil, säger kvinnan lite småsurt och går iväg.
I samma veva kommer två yngre kvinnor med varsin barnvagn med barn.
- Och gud, vad smidigt! Det här passar oss perfekt, utbrister en av dem.

Vad allt handlar om är att man från sin mobil kan skicka ett SMS-meddelande till UL:s nummer 72472. Meddelande ska vara UV om man räknar sig som vuxen och UU om man åker som räknar sig som barn eller ungdom, alltså under 17 år. Efter några ögonblick ska man vid ombordstigning kunna visa upp en kopia av meddelandet för bussföraren som ska kontrollera att man betalt.
Men det är ingalunda det papperskvitto som rullar ut ur mobilen enligt UL:s egen skämtsamma reklam.
Bussföraren måste läsa av displayen skärmen på passagerarens mobil och ibland även skrolla bilden för att se att tidpunkten är den rätta.
Detta har många bussföraren inte alltid ansett sig hinna med Stockholm. De har godkänt betalningen med en vänlig. Det har ibland känts smidigare när tidtabellen varit på väg att spricka. Bland fifflare i Stockholm har på kort tid utvecklats och utbytts diverse knep för at undgå betalning.
- I Helsingfors som haft systemet sedan 2001 har man inte upplevs de här problemen, och inte heller hos våra kolleger i Västerås, Örebro och Eskilstuna där man haft SMS-biljetter sedan i höstas, framhåller Sture Jonasson.
Men vad göra om det uppstår en diskussion med en passagerare som hävdar at han betalat, fast han inte kan bevisa det?

- Vi kommer att se hur det är utvecklas. Det finns möjligheter för oss att införa olika regler för det. Men grundregeln är att man ska kunna visa upp en giltig biljett.
Och betalningen går att kontrollera med UL:s egen teknik.
- Det här blir en invänjningsperiod, förtydligar Christina Nordlund
Så man får komma ombord även om man har tjock tumme?
Jag tror det, åtminstone i dag, svarar Nordlund.
På Stora Torget står buss 7 med Nanna Makvandi bakom ratten.
Tror hon att SMS-biljetten blir bra?
Ja, svar Nanna Makvandi. Och ser framför sig inte något trassel då passagerare ska visa SMS-biljetten.
Har ni fått någon utbildning på det här?
Nej, vi kommer att få framöver trafikledningen, säger Nanna Makvandi, slår igen dörrarna vinkar glatt och kör iväg sin gröna buss från torget.
Det kostar 20 kronor att åka på SMS-biljett. Plus trafikavgiften för ett SMS-meddelande som varierar mellan 69 öre och 79 öre mellan de stora operatörerna. Pengar dras från kontantkortet eller kommer på mobilräkningen.

En vän av plånboken fortsätter att åka med värdekort. Har man ett sådant laddat kostar vuxenresan blott 15 kr. Har man varken värdekort eller mobil blir det att betala kontant. Då kostar varje resa 30 kr.
Är SMS-biljetten ett första steg till den kontantlösa hanteringen bussarna?
- Ja, det är ett sätt att göra det enklare i alla fall svarar Sture Jonsson.
Men är avsikten ta bort pengarna helt?
- Det är inte sagt så, man ska minimera pengarna, svarar Sture Jonsson.
Den som inte har mobil men ett bankkort eller vanliga pengar kan köpa förköpsbiljetter lika billigt på automater. Två står på torget och flera kommer framöver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!