Småföretag lär sig växa

Handelskammaren i Uppsala har inlett ett nytt strategiarbete för att få små- och medelstora företag att växa. Med seminarieserier och språngbrädor ska företagen förmås att ta steget ut på nya marknader i Sverige och internationellt.

Anders Lundwall hoppas att seminarier och språngbrädor ska få företagen att växa.

Anders Lundwall hoppas att seminarier och språngbrädor ska få företagen att växa.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2007-11-23 00:01
Äga, leda, utveckla heter den seminarieserie i fyra delar om utgör steg ett i den nya strategin. Den har testats för första gången i Uppsala under hösten. Nu ska den köras i Stockholm.
- Vi vänder oss till företag med 10-100 anställda. Det finns cirka 1000 sådana i Uppsala län. Om de kan utveckla sina affärer i och utanför Sverige så gynnar det hela vår region, säger Anders Lundwall vice vd i Stockholms Handelskammare.
Totalt deltar 35 personer från ett 20-tal företag i länet.

Banker och konsultbolag, traditionell tillverkningsindustri och bioteknikbolag sitter sida vid sida i bänkarna. Under fyra tillfällen har ledande personer från olika branscher berättat om hur de organiserat försäljning, finansiering, rekrytering och affärsutveckling under sina tillväxtfaser.
Bioteknikbolaget Mercodia från Uppsala är ett företag som deltagit seminarieserien. Mercodia har 49 anställda i Uppsala och utvecklar diagnostisk utrustning för diabetes och hjärt- kärlsjukdomar. Bolaget har redan försäljningskontor i USA och 95 procent av produktionen går på export. Produktionschef Mona Österberg tror att företag som inte börjat exportera ännu kan ha stor hjälp av den nya strategisatsningen.
- För oss som redan exporterar innebär seminarierna att vi får en bekräftelse på att vi är på rätt spår. Vi får också nya exempel på hur andra har löst olika problem. Det är viktigt, säger hon.

I bioteknikbranschen går det inte att växa utan att vara på den internationella marknaden.
- De företag som bara bygger verksamheten i Sverige och Norden blir inte mer är tio-talet anställda. Det är när man tar sig ut i världen och till USA det börjar hända saker. Vårt mål att fördubbla verksamheten vart femte år. Det har vi klarat hyfsat hittills, säger vd Erling Holmlund.

När samtliga bolag gått igenom seminarieserien får de möjlighet att delta i nätverksbyggaren Connect språngbrädor. Där får de coaching av erfarna entreprenörer för att komma vidare.
- Men nya nätverk har redan skapats mellan företagen som deltar här. Genom kontakterna kan de hjälpa varandra och utvecklas som företag, säger Anders Lundwall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!