Småbutiker slåss om unga kunder
Mer jeans, fler sneakers, tuffare t-shirts. Konkurrensen hårdnar kring det unga modet när fler småbutiker öppnar i centrala Uppsala. Men kommer kunderna att räcka till och är det ändå inte bekvämare att shoppa på stormarknaden?
Evelina Bjarnevi hittade en ny klänning i klädbutiken Gina Tricot.
Foto: Emma Wikblom
- Det är till och med så att många handlare vill till Uppsala men inte hittar någon lokal och därför inte kommer in på marknaden.
Förutom de nya butikerna som öppnar i city ska Gränby centrum bygga ut sin stormarknad och sedan en tid finns den nya Galleria Dragarbrunn.
Galleriorna, oavsett om de ligger inne i city eller i ytterområdena, står egentligen inte i motsatsförhållande till de mindre butikerna, menar Anna-Carin Hultberg.
- De fungerar tillsammans. Galleriorna i stan drar till sig folk och det gynnar de små butikerna i närheten. När det gäller stormarknaderna består deras kundkrets till största del av barnfamiljer. Men när barnen vuxit upp återkommer familjen till stan igen för handla. Det är inte stormarknaderna som utgör hotet mot cityhandeln utan de dyra parkeringsplatserna i stan.
Hade det inte varit för frågan om parkeringsplatser hade Jan Bergman, ägare av Jaber Mode varit nöjd med handeln. Han har just öppnat ännu en butik i Enköping. Men att Uppsalaborna börjar överge sportkläderna, ryggsäcken och cykelhjälmen för ett mer exklusivt mode har han ännu inte sett. Kanske har de nya butikerna ännu inte fått sitt genomslag.
Just nu rör det sig om en expansion, eller kanske till och med en explosion, av det unga modet i Uppsala. Områden som Fålhagen och Höganäs genomgår ett generationsskifte och Anna-Carin Hultberg är säker på att den handel som kommer att växa fram runt Musikens hus i stort kommer att vara inriktad mot den yngre målgruppen.
En sedan länge etablerad butik i stan är Bergmans på Drottninggatan. Här märker man inte av konkurrensen eftersom målgruppen i är något äldre. Men Bergmans driver också en Boss-butik i Galleria Dragarbrunn.
- Där har vi inriktat oss på jeans och konkurrensen på det området har hårdnat rejält de senaste tre åren, säger Henrik Engberg, butikschef på Bergmans.
På Bergmans har man lagt märke till något nytt den senaste tiden och det är att modet inte längre är så åldersstyrt.
- Modet i sig har blivit yngre, far och son köper samma kläder. Konsumenten har blivit yngre i sinnet.
Maria Sandow på Svensk Handel Stil bekräftar bilden.
- Särskilt street-modet kommer stort. Och vi handlar gärna dyrare. I och med högkonjunkturen har antalet butiker med dyrare kläder ökat. Vi spenderar överlag väldigt mycket pengar på kläder. Sedan 2006 har nästan 100 nya butiker för damkläder öppnat i Sverige. Det är den högsta siffran på tolv år.
De båda butikerna Herta i S:t Per-gallerian och Estelle på S:t Olofsgatan säljer damkläder till det lite högre priset.
- Det är många studenter som är modeintresserade men som inte har så mycket pengar. Då försöker vi underlätta genom att de får lägga undan plagg eller betala av, säger Hanna Skarp på Herta.
Estelle har funnits i snart två år och anledningen till att butiken går så bra, tror Käthe Engström, är att de bara köper in de märken de själva verkligen tror på och brinner för.
- Vi har kunder som kommer resande från Stockholm för att handla hos oss eftersom vi är de enda som har vissa märken, säger Käthe Engström.
På Svensk Handel ser man tydliga tendenser till att konsumenterna letar efter det som är lite annorlunda och inte så likriktat, men att man samtidigt väljer att handla i sin egen stad. Detta bådar gott inför butikerna som nu slagit upp dörrarna i Uppsala. Enligt Svensk Handel har till exempel Footish, som specialiserat sig på exklusiva sneakers, valt ett utmärkt läge för sin butik. Footish ligger vid ån och när studenterna kommer över bron från nationerna och Rackarberget kan de inte undgå att passera butiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!