De närmaste veckorna öppnar flera nya och nygamla butiker i den Uppsalas senaste galleria Bolandcity i Boländerna. Butiksinnehavarna hoppas att Systembolaget, apotek, City Gross och en restaurang med uteservering ska locka fler besökare till området.
– Det blir säkert jättebra. Draget har haft svårt att locka folk. Med den nya gallerian får vi betydligt fler skyltar. Folk hittade inte till Draget, säger Hans d’Ailly, säljare på HTH Köksforum.
HTH är inte klara med flytten från Draget till den nya byggnaden intill.
– Vi kommer nog att ha öppet på båda platserna innan allt är flyttat. Det har funnits lite tidsoptimism.
– Draget har gått knackigt och det här förändrade konceptet kommer göra att det blir mer folk i lokalerna. Jag tycker att det är positivt, säger Henning Lönnies, platschef på Comfort i Uppsala.
Men alla hyresgäster i gallerian Draget är inte nöjda med förändringen.
– Hyreshöjningen är för stor för mig och jag tror att småbutikerna kommer att försvinna om man gör om små gallerior på det här sättet. Ombyggnaden det senaste året har dessutom påverkat min affärsverksamhet väldigt negativt, säger Lisbeth Björk som driver heminredningsbutiken Fabiola.
Fabiola är en två nuvarande butiker i Draget som inte följer med till Bolandcity. Lisbeth Björk flyttar butiken till Bergsbrunnagatan.
– Det blir säkert bra för dem som är kvar på sikt, och för de större kedjorna passar nog det nya konceptet. Men för småföretag med mindre omsättning går det inte att vara kvar, säger Lisbeth Björk.
Den andra butiken som lämnar Draget i samband med förändringen kan komma att stänga helt, åtminstone finns ingen alternativ butikslokal klar ännu.
Björn Johansson, fastighetschef på Aspholmen Fastigheter som äger gallerian, anser att satsningen kommer att gynna handeln.
– Vi vill ju ge konsumenterna det som konsumenterna vill ha. För vissa butiker passar det att ligga i city, andra ska ligga hos oss och en tredje sort behöver ingen galleria.
Bolandcity kommer att ha en blandning av heminredning, mat och sprit. Är det ett fungerande koncept?
– Det är precis det som är Boländernas styrka: livsmedel och sällanköpsvaror. Så det passar mycket bra in, säger Björn Johansson.