Små handelsträdgårdar känner av ökad konkurrens
Det är snart vår och redan full fart på landets handelsträdgårdar. Lilla Svia utanför Uppsala är inget undantag. Men de stora blomsterkedjorna har ökat konkurrensen och kakan minskar för de små.
Christina Schäfer, Svia handelsträdgård.
Foto:
Under den lugna ytan är förberedelserna för vårsäsongen redan i full gång. Frön ska sås. Plantor skolas om och så ska allt vattnas och gödslas.
- Vi har jobb dygnet om med sommarblommor och perenner, säger Christina Schäfer.
De tog över Svia 1972. Då fanns mest friland och några små växthus med tomater. Svia var stängt under vinterhalvåret.
- På den tiden kunde man göra knippor med gräslök och sälja. I dag har vi enbart växthus och öppet året runt.
Sam är trädgårdsmästaren. "Född till det", enligt Christina. De odlar sommarblommor och pelargoner, som fortfarande är storsäljare.
- Många kunder är ute efter något nytt så vi försöker ha lite spännande växter också, men pelargonerna står sig. Det är inte ovanligt att folk samlar på dem, säger Christina Schäfer.
Konkurrensen om blomsterkunderna har dock hårdnat. De flesta stormarknader satsar på både blommor och trädgårdsartiklar och de stora blomsterkedjorna breder ut sig. För några år sedan öppnade Plantagen en jätteanläggning i Boländerna. Förra året köpte Blomsterlandet Rosendals trädgård i Norby.
- Visst känns det att konkurrensen ökat. Ju fler som ska dela på kakan desto mindre blir det för var och en. De stora kedjorna har hur mycket resurser som helst, till reklam och annat. De säljer billigt och i stora mängder och det leder till att utbudet minskar. Det har blivit mer stressigt i branschen, säger Christina Schäfer.
Själva försöker de hålla en lugnare linje. De bor i ett hus intill trädgården och ser jobbet som ett sätt att leva. Om Sam går ut i växthusen ett tag på kvällen kan han bli kvar i timmar. Men trädgårdsmästeri inte är något lätt jobb.
- Man måste ha stor kunskap. Det handlar ju om liv - som att ha kor och hästar. Man kan inte bara stänga och gå hem.
Nästa projekt är att öka möjligheten till nya upplevelser i trädgården. Det blir i form av en fiskdamm med bro och så kommer Svia att vara med i Konst på väg i påsk.
- Det ska vara avstressande och lite njutbart att komma hitut, säger Christina Schäfer.
Trots att den filosofin genomsyrar mycket av företaget vill hon inte kalla det affärsidé.
- Det har bara blivit på det här viset. Det är inte speciellt planerat. Vi har byggt ut successivt och hittat på nytt efter hand. Det här är ju ett litet företag som drivs av mig och Sam och så har vi en anställd. Vi har kul och trivs med det vi håller på med.
Hur blir årets säsong tror du?
- Bra. Jag tror alltid att det blir bra. Jag är en i grunden positiv person, säger Christina Schäfer.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!