Slut på vilseledande märkning av mat

Nu ska det bli slut på vilseledande märkning av mat. Livsmedelsverket inleder en omfattande granskning av det företagen anger på förpackningarna. En informationskampanj för att öka kunskapen om matmärkning ska också genomföras.

Uppsala2006-06-01 00:00
Trots ett omfattande regelverk för hur livsmedel ska märkas är det långt ifrån alltid som konsumenterna får klara besked om matens innehåll. Det förekommer av och till svenska flaggor och uttryck som "svensk kvalitet" på varor där råvarorna är av utländskt ursprung. En del företag befinner sig också i gråzonen av vad som är tillåtet.
Av det skälet har regeringen gett Livsmedelsverket i uppdrag att genomföra en kontroll i butikerna runt om i landet. Undersökningen ska genomföras tillsammans med kommunerna.

Tre produktgrupper
Tre produktgrupper ska granskas:
Charkprodukter; på dessa ska ursprung, deklaration av köttmängd och fetthalt kontrolleras.
Bageriprodukter; mängddeklaration av fullkorn, fiber och socker kontrolleras.
Fiskprodukter; handelsbeteckning, produktionsmetod och ursprung kontrolleras.
— Med vårt kontrollprojekt vill vi försöka hitta uppenbara fel i märkningen. Men också försöka hitta märkning där det kan finnas behov av att förtydliga bestämmelserna om det kan vara svårt för kontrollmyndigheter och företag att tillämpa reglerna. Lagstiftningen är inte entydig och det är svårt att säga exakt var gränsen går, säger Jan Movitz, Livsmedelsverket.
Då det gäller färskt eller fryst nötkött är ursprungsmärkning obligatorisk.

Ingen tvingande lag
För övrigt kött finns ingen tvingande lag om att uppge varifrån köttet kommer. Däremot sägs det allmänt i märkningsreglerna att det som anges på förpackningen inte får vara vilseledande.
- Importerar man till exempel en korv och skivar den i Sverige går det inte skriva på förpackningen att den är svensk. Livsmedelsverket har också stoppat märkning där råvaran var importerad men man hade en svensk flagga på förpackningen, säger Jan Movitz.
Livsmedelsverket drar också i gång en informationssatsning. Såväl vuxna som skolelever hör till målgrupperna. På verkets hemsida inleds i augusti en märkningsskola. Dessutom ska det genomföras en undersökning om vad konsumenterna känner till om livsmedelsmärkning.
— Det finns väldigt mycket bra information på förpackningarna. Kan man bara förstå den kan man få ut ganska mycket. Jag tror att mänga tycker det är ganska svårt att läsa och förstå vad som står på olika livsmedel, säger Jan Movitz.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om