Slut på stora elräkningar
Energibolaget Vattenfall har nu gått igenom samtliga 1 600 Uppsalakunder som i vintras drabbades av astronomiska elräkningar. Krav på el som förbrukats för mer än ett år sedan har efterskänkts och de som redan börjat betala ska få pengarna tillbaka.
I vintras upptäckte Vattenfall ett fel som inträffat i samband med köpet av Uppsala Energi 2000. Omkring 1 600 kunder i Uppsala hade blivit avtalslösa vid övertagandet och sedan dess endast betalt nätavgifter och skatt.
Stor chock
Elförbrukningen tickade förstås på som vanligt och chocken blev stor när allt summerades i en enda räkning nu i februari. För villakunder handlade det om belopp upp emot 50 000—60 000 kronor, men även lägenhetskunder blev skyldiga tiotusentals kronor.
Vattenfall hade visserligen laglig rätt att ta betalt. Att läsa av fakturor och se att man betalar rätt är ett gemensamt ansvar och kraftbolagen har rätt att ta betalt upp till tre år i efterskott. Praxis i dylika fall är att kunden erbjuds en avbetalningsplan som är räntefri.
Men nu var det ju ändå Vattenfall som från början gjort fel. Och fakturorna kan te sig svårbegripliga för många. Många kunder var upprörda, både konsumentorganisationer och branschorganet Svensk Energi gav i UNT uttryck för att reglerna kanske borde mildras och till slut ändrade sig Vattenfall.
Sänkte preskriptionstiden
Den 9 mars beslutade man att sänka preskriptionstiden till ett år, all äldre förbrukat el skulle efterskänkas. Sedan dess har man gått igenom samtliga drabbade Uppsalakunder och gjort upp ekonomiskt.
— Ettårsregeln gäller dessutom från 8 mars samtliga våra kunder, där har inget av de andra energibolagen följt efter. Det kostar oss naturligtvis många miljoner men det tror jag vi får igen i och med att kunderna blir nöjda, säger Gert Honnér.
"Bra uppgörelse"
Under hela våren och försommaren har telefonen gått varm hos konsumentvägledarna i Uppsala. Anna-Greta Karlsson tycker att Vattenfall gjort en bra uppgörelse med kunderna.
— De har begått ett fel som de rättat till, det känns juste att de tar sitt ansvar.
— Det finns ju också en regel som säger att elmätaren ska läsas av varje år och det har man inte gjort när det blir så här.
Nu innebär inte vårens reträtt att samtliga höga elräkningar i Uppsala med omnejd plötsligt försvunnit. Många som både fått och betalat stora räkningar tidigare har känt sig diskriminerade när den här gruppen fått sina skulder nedskrivna.
— Det kan finnas många anledningar till att man får en hög elräkning. Men här handlar det om en homogen och avgränsad grupp på 1 600 hushåll som råkat ut för samma sak och som vi nu hanterat, säger Gert Honnér.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!