På personalparkeringen utanför Tiundaskolan håller Uppsala Parkering på att sätta upp nya skyltar. Innebörden är att det nu kommer att kosta att parkera här. Även skolpersonalen ska betala, 30 kronor per dag, för parkering vid arbetsplatsen.
– Det kommer att kosta 600 kronor i månaden för att åka till jobbet. Det är för jävligt, säger Therese Söderlund, som jobbar i köket på Tiundaskolan.
Avgiften för personalen ska börja tas ut den 1 november. Men för allmänheten, som får använda skolans parkering under kvällar och helger, tas avgiften ut så fort skyltarna har kommit upp.
För personalen kommer parkeringen fortfarande att vara subventionerad jämfört med vad det kostar att parkera på gatan utanför skolan. Där är priset 10 kronor i timmen fram till klockan 18 och 5 kronor per timme mellan 18 och 24. Personaltillstånden, som man betalar 30 kronor per dag för, gäller hela dagen fram till midnatt.
– Jag förstår att man behöver ta ut en avgift. Men priset är alldeles för högt. Mellan 200 och 300 i månaden skulle vara en rimlig gräns, säger Therese Söderlund.
Hur ser du på att man subventionerar dem som väljer att ta bilen till jobbet? Borde det göras någon behovsprövning så att det bara är billigare för dem som bor så att de inte kan åka kollektivt?
– Jag tror inte att det är någon som kör bil i onödan, säger Therese Söderlind.
Den forskning som finns på området visar att tillgång på billig eller gratis parkering vid arbetsplatsen ger ökad biltrafik. En genomgång som Trafikverket gjorde 2012 visar att valet att ta bil till arbetet minskar mellan 40 och 60 procent när man tar bort möjligheten till gratis parkering vid arbetsplatsen.
Anna Bittner, HR-direktör i Uppsala kommun, säger att de nya parkeringsavgifterna är ett led i kommunens övergripande parkeringspolicy.
– Det handlar om att minska biltrafiken. När trafiken minskar får vi en attraktivare stadsmiljö och en effektivare markanvändning. Men det handlar också om att gratis parkering annars måste förmånsbeskattas, säger hon.
Många reagerar på att de nu får betala för att åka till jobbet, hur ser du på det?
– Det är inte gratis i dag heller. Den som tar bilen betalar redan med kostnaderna för sin bil. Vår intention är att vi som arbetsgivare inte ska subventionera våra medarbetares egna fordon. Det är också många stora kommunala arbetsplatser som inte har någon parkering alls i anslutning till arbetsplatsen, säger Anna Bittner.
På sikt ska reglerna för personalparkering införas på samtliga kommunala arbetsplatser. Grundregeln är att det blir en avgift på de arbetsplatser där det också finns en avgift för att parkera i området runt arbetsplatsen.
I första omgången implementeras avgifterna på 22 skolor och förskolor i ett område där de yttre gränserna utgörs av Luthagen, Kvarngärdet, Fålhagen, Kungsängen och Kåbo. Efter årsskiftet ska parkeringsbolaget börja med skolorna där utanför, i parkeringsområde E. I det yttre området finns 125 skolor och förskolor och någon exakt tidsplan för utrullningen finns inte.
Nu kommer det att bli avgift på vissa skolor medan de anställda på andra skolor får fortsatt gratis parkering. Blir det inte orättvist?
– Jag har svårt att kommentera om det är rättvist eller orättvist. Det finns alltid gränser för när det kostar eller inte kostar att parkera. Man kan gå en kilometer när man åker in till city om man vill betala mindre för parkering, säger Anna Bittner.