SLU satsar på reklam

SLU satsar hårdare på reklam och marknadsföring än Uppsala universitet. Annonskampanjen Koldioxidens vänner är det senaste exemplet på SLU:s försök att locka fler studenter.

Uppsala2008-02-22 16:31
SLU:s årsbudget för studentrekrytering är 2,3 miljoner kr. Det ska räcka till program- och kurskataloger och deltagande i högskoledagar. Med 3 500 helårsstudenter blir det drygt 666 kronor per student. För ett litet universitet kostar det mer per student att ta fram sådant material.
För tre år sedan var SLU landets minst kända universitet - enligt en enkätundersökning bland studenter och allmänhet. Detta har SLU jobbat hårt för att rätta till, bland annat med Mattias Klums film SLU för livet. Och annonskampanjen Koldioxidens vänner , som väckte stor uppmärksamhet och låg utanför ordinarie budget.
- Slutnotan blev 4,9 miljoner, webben inriknad. Det är vad 16 helårsstudenter kostar. Om kampanjen ger oss 17 nya helårsstudenter har den lönat sig. Tomma platser kostar mycket pengar, säger SLU:s presschef Mikael Jansson.

Enligt tidskriften Ny teknik satsar Luleå tekniska universitet 16,7 miljoner på reklam och marknadsföring eller 1 516 kronor per student och år. Det är mest av alla svenska högskolor. Karin Carlsson är informationschef på Uppsala universitet och inte särskilt överraskad. Hon var informationschef i tio år på dåvarande Högskolan i Luleå innan hon flyttade till Uppsala
- Luleå är känt för att satsa mycket pengar på annonsering. Helsidesannonser i flera års tid är dyrt.
Luleås informationsbudget är 8 miljoner kronor, men när Sifo mätte annonserna i tv och tidningar fick de en bruttokostnad på 16,7 miljoner kronor.
Uppsala universitet ligger näst sist på Ny tekniks lista med blygsamma 0,8 miljoner eller 26 kronor per student och år.

Det ger en helt skev bild, menar Karin Carlsson.
- Jag undrar var Ny teknik fick siffran 30 443 studenter ifrån. Vi har cirka 40 000 personer som läser något i Uppsala under ett år. Om man räknar om deras poäng till helårsstudenter blir det drygt 21 000.
- Sedan har Sifo mätt annonser, och vi satsar inte alls så mycket på annonser. De är dyra och verkar inte ha så stor effekt. Vi har inte heller haft några stora kampanjer.
I början av 2000-talet fördubblades Uppsala universitet reklamkonto på några få år, från 2,5 till 4,7 miljoner kronor. Då ingick ett särskilt anslag för marknadsföring men inte utbildningskatalogen eller webbreklam på Internet. Hur stor reklambudgeten är i dag kan Karin Carlsson inte ge besked om.
- Arbetet är uppdelat på olika avdelningar, fakulteter och institutioner. En sådan decentralisering är typisk för de stora universiteten. Sen beror det på vad man räknar in, vad som är reklam och vad som är samhällsinformation. Det är i alla fall mycket mer än de 0,8 miljoner.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om