SLU-kampanj ska locka studenter
SLU har dragit igång en tvåårig profileringskampanj för att bli mera känt. Samtidigt gäller det att locka fler studenter till SLU innan ansökningstiden för höstens utbildningar går ut 15 april.
I dagens stenhårda konkurrens om studenterna gäller det att synas för att överleva. SLU är fortfarande okänt för många. En enkät i höstas visade att SLU var det minst kända av alla Sveriges universitet och högskolor.
- När vi är ute på mässor och konferenser får vi börja med att förklara att SLU finns och vad SLU är innan vi kan prata om våra utbildningar. Det slipper till exempel Uppsala universitet.
Profileringsarbetet har redan startat med en annonskampanj i olika tidningar. SLU har fått en ny hemsida på Internet, där besökarna bland annat kan få en kort beskrivning med rörliga bilder av SLU på 60 sekunder. Vad gör vi - och varför?
Nya profilkläder
Profileringsträffar har hållits med personalen på huvudorterna under mars månad. Nya profilkläder har tagits fram.
På torsdagen, ordnar SLU ett seminarium för media om genteknik i Stockholm, där några av SLU:s mest framgångsrika genteknikforskare är på plats. Ove Nilssons redogörelse för hur växternas blomning styrs utsågs i fjol till den tredje mest banbrytande upptäckten i världen av den vetenskapliga tidskriften Science. Tema för seminariet är: Om vi lånar gener - vad blir vi skyldiga?
I maj ska den film om SLU:s forskning ha premiär som naturfotografen Mattias Klum gör tillsammans med TV-journalisten Folke Rydén. Nya inslag kommer under 2007.
- Men det mest akuta är att locka fler studenter till hösten, påpekar Kjell-Arne Nilsson.
- Tre lördagar i rad ska vi ha torgmöten på Forumtorget i Uppsala, i Skärholmen i södra Stockholm och på Forumtorget igen. Där handlar det om ren rekrytering. Hur bra den kampanjen lyckas vet vi efter 15 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!