"Släpp inte fram bilarna!"

Kampanjgruppen Björkgatan i Uppsala överlämnade på måndagen till kommunledningen 508 namnunderskrifter med protester mot kommunens planer på att öppna Hjalmar Brantingsgatan och Björkgatan för biltrafik.

Foto: Karta: Karl Åstrand

Uppsala2007-05-21 14:37
- Det finns ingen poäng med att öppna Björkgatan. Det blir inte den avlastning av andra gator som politikerna tror. Det blir just ingen tidsbesparing för trafikanterna. Och trafiksäkerheten för barn på skolor och förskolor försämras.
Det sa Monica Landmark representant för kampanjgruppen när den lämnade sina krav till gatu- och trafiknämndens ordförande i Uppsala Anders Westerlind (fp).

Björkgatan är idag avstängd för bilar i höjd med Almtunaskolan, Hjamlar Brantingsgatan reserverad för bussar och taxi förutom cyklar och gångtrafikanter. Och så har det varit länge.
- Idag har våra barn en säker trafikmiljö. När man som småbarnsförälder får höra att minst tre tusen bilar per dygn ska igenom på gator där skolbarn idag cyklar så blir man upprörd.
Längs de aktuella stråken ligger flera förskolor, Almtunaskolan - samt gymnasieskolan Celsius.
Kampanjgruppen söker stöd i gatukontorets eget material: förmodligen är det så många som 80 procent av barnen i mellanstadieålder som cyklar eller går till skolan själva idag.
Stig Lindahl i kampanjgruppen har cyklat och åkt bil, med stoppur i handen.
- Det tar fyra minuter att cykla från Fålhagsleden till Vaksalagatan om man håller 20 kilometer i timmen. Med bil tar det också cirka fyra minuter att ta antingen Tycho Hedens väg -inklusive ett par stopp vid rött ljus - eller Väderkvarnsgatan. Det blir ingen tidsbesparing värd namnet att öppna för bilarna.

Det är valsegern för den borgerliga alliansen som gjort att öppnandet av gatorna nu blivit aktuellt. Alliansen har lyft fram en ändring av trafikpolitiken i Uppsala som en viktig lokal fråga. Principen är att gator och stråk ska bära "sin trafik".
- Vi tycker det är bättre med en mjukare linje än att ha gatan helt avstängd. Vi vill arbeta med säkerheten på andra sätt, säger Anders Westerlind.
- Men kampanjgruppen har gjort ett imponerande arbete och vi lyssnar.
Hur öppna är ni då för att ändra er?
- Inriktingsmässigt så är vi för att öppna gatorna för biltrafik. Men vi har inte låst oss. Diskussionen fortsätter nu i veckan inför beslut på torsdag.
Kampanjgruppen har tidigare fått höra att Fålhagenborna vill ha gatorna öppna.
- Det är därför vi gjort namninsamlingen - som visar att 94 procent av de Fålhagenbor vi frågat är emot, säger Monica Landmark.
Gruppens kräver en miljökonsekvensanalys och en analys av hur biltrafiken skulle påverka barnens trafikmiljö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!