Slaget är redan vunnet för Gaga

Pr-geni, modeikon, hitmaskin. Lady Gaga förnekar sig inte. Med den smarta lanseringen av nya skivan "Born this way" har hon redan krossat alla spekulationer om en Gaga-backlash.

Foto: Nick Ansell/Scanpix

Uppsala2011-05-20 14:15

Officiellt släpps "Born this way" inte förrän den 23 maj. Men i svensk och internationell press har plattan redan fått mer än godkänt. Fyra stjärnor i Aftonbladet och Expressen, fyra i brittiska The Guardian, åtta av tio i musiktidningen NME.
Den backlash som vissa förutspådde känns plötsligt väldigt avlägsen. Lady Gaga har levererat - och det på ett så effektivt sätt att hon hållit intresset för plattan vid liv under hela våren. Först kom singlarna, sedan pytsades låtar ut via Itunes och den 18 maj lades hela skivan ut i förväg på Spotify - fast bara för Premium-användarna.
- Det är så en modern artist måste göra för att hålla vårt intresse uppe. Det är jättesmart av Lady Gaga, konstaterar Hanna Fahl, musikjournalist på Dagens Nyheter.

Inte undra på att Stefani Joanne Angelina Germanotta petat ned Oprah Winfrey från förstaplatsen på tidskriften Forbes lista över världens mäktigaste kändisar. Hon har ända från första början arbetat med en mycket medveten pr-strategi, där det visuella uttrycket och relationen till fansen är nästan lika viktiga som musiken. Med konsekventa budskap om rätten att vara annorlunda har hon knutit sina "små monster" till sig.
- Lady Gaga är fullständigt fenomenal som pr-strateg. Hon har varit enastående på att odla sin relation till fansen och att stringent fortsätta att vara deras, säger Lina Thomsgård, pr-konsult som bland annat jobbar med Robyn.

Trots att Lina Thomsgård själv jobbar i branschen kunde hon inte låta bli att ryckas med när Lady Gaga uppträdde i Stockholm förra året:
- Jag satt där i Globen med en knögglig liten monsterhand i skyn och ylade och ville ingenting hellre än att vara en misfit när hon spelade.
Monsterhanden är signifikativ i sammanhanget. Lady Gaga visar ofta hud när hon uppträder, men spelar inte på sexighet på samma sätt som många av sina kvinnliga kollegor. Hon har i stället valt att vara en utflippad modeikon med köttklänningar, Kermitkostymer och nunnedok på repertoaren.
- Hon har tänjt på gränserna för hur extrem en mainstream-popstjärna kan se ut. Det jag själv tycker är mest intressant med hennes stil är att det inte finns något inställsamt i den. Hon är lika avklädd som Britney Spears, men för konstig för att bli en klassisk sexsymbol, säger Linda Leopold, chefredaktör för Bon.

Lady Gaga har gjort avtryck i samtiden - så rejält att det inte ens behöver vara en katastrof om "Born this way" blir en kommersiell flopp.
- Hon kommer att få hur många chanser som helst. Även om hon skulle floppa med den här skivan så kommer folk att vara redo att bygga upp henne igen lagom till nästa album, säger Hanna Fahl.

Lady Gagas tre sidor

Pr-geniet
- Lady Gaga avslöjar inte mycket om sitt privatliv. Det är jag glad för, jag är otroligt tacksam för allt jag inte vet om henne. Det är en överlevnadsstrategi från hennes sida, men det fortsätter också att bevara vårt intresse för henne.
Lina Thomsgård, pr-konsult

Modeikonen
- Jag tror att det är kombinationen av intetsägande musik och en extrem visuell stil som gjort att hon har blivit så stor. Hennes musik är tillräckligt mainstream för att slå igenom brett och hennes uppenbarelse så avantgarde att ingen kan glömma henne.
Linda Leopold, chefredaktör för Bon.

Hitmaskinen
- Gaga utan det visuella skulle inte vara samma artist, så klart. Men hon skulle inte vara samma artist utan de här otroligt effektiva poplåtarna heller. Det räcker inte med bara ett visuellt uttryck för att vara en megastjärna.
Hanna Fahl, musikjournalist på Dagens Nyheter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!