– Kunderna är sugna på mycket färg nu. Gult är trendigt.
Ann-Catrin ser de stora skyltfönstren som gratisreklam. Hon tror att de lockar in många i butiken som annars hade gått förbi. Det som har ställs fram i Trolltygs skyltfönster är saker hon vet säljer bra, både nyinkommet och sådant som funnits i butiken länge.
– Det ska vara spännande och busigt. Stilen varierar så klart beroende på vilka saker det finns att jobba med.
Butikens många och stora skyltfönster ser hon inte som ett problem.
– Men det gäller verkligen att tänka till och ha större saker som kan fylla ut fönstret så att det inte ser tomt ut.
Några kvarter bort på Svartbäcksgatan har Tehörnan precis börjat påskpynta. Butikschefen Lena Nilsson är nöjd med arrangemanget av pumpaformade ljuslyktor och glänsande tekoppar i skyltfönstren.
– De rosa nyanserna från alla hjärtans dag är borta nu. Vi utgår mycket från högtider i vår skyltning och försöker att hitta alla små teman som finns.
Hon berättar att Tehörnans smyckning av skyltfönstret mest görs på känsla. Det ska vara fint jämt och roligt för de som går förbi att se förändringarna.
– I julas låg en pojke utanför fönstret och tittade in på våra saker. Sånt är kul.
Lena Nilsson tror att skyltfönster betyder extra mycket för nystartade butiker som hennes egen. Förbipasserande upptäcker då lättare att affären ligger där.
Men för de butiker utan skyltfönster är hoppet inte ute. Kaj Eklöf är ägare till Household och tveksam till om ett skyltfönster skulle ha gjort stor skillnad för butikens försäljning.
– Visst, det påverkar ju oss att inte ha ett. Men det är svårt att säga hur mycket. Jag tror att det är viktigare för butikerna på gågatan, här utanför är det inte många som bara strosar. De som kommer hit vet redan att vi är här.
På sommaren brukar Household ha öppen dörr för att uppmärksamma förbipasserande på butiken i källaren. Kaj Eklöf har även satt upp en skylt på fasaden och en trottoartittare för att påminna potentiella kunder.
Finns det något positivt med att inte ha skyltfönster?
– Ja och nej. Rent affärsmässigt finns det inget positivt med det. Men det kan vara skönt att slippa stressen med att hela tiden vara tvungen att skylta om.
Annelie Samuelsson är dekoratör och huvudlärare på Medborgarskolans utbildning Dekor & Reklam. Hon förklarar att mycket av marknadsförningen i dag sker på livsstil.
– Målgrupperna har blivit mycket bredare. Klädkedjorna är nog de som måste skylta om oftast, eftersom det hela tiden kommer nyheter. Där är det ständigt olika säsonger.
Annelie Samuelsson tror att skyltfönstren har stor betydelse för butikers försäljning.
– Folk i dag har bråttom. Ett skyltfönster kan fånga en kund på väg förbi och få den att inse ”aha, de har ju vad jag letar efter”.