Omkring 20 kunder drabbas och ett tiotal anställda sägs upp från Konvaljens hemvård och städ AB sedan företaget begärt sig i konkurs.
Anledningen till att Konvaljen är bankrutt är enligt vd Patricia Rivano på Uppsala kommun.
– Från början gällde vårt uppdrag bara servicetjänster, men förra hösten ansökte vi även om att få bedriva omvårdnadsinsatser. Ett sådant beslut borde ta max två månader, vi har fått vänta i 14 månader och under den tiden har jag haft anställd personal som stått redo att köra i gång. Det har kostat mig allt, säger hon.
Att anställa personal innan företaget fått ja på sin ansökan var enligt Patricia Rivano en nödvändighet.
– Jag har svårt att se hur vi annars skulle kunna rekrytera kompetent personal och sätta in dem i arbetet,.
Thomaz Ohlsson är uppdragsstrateg på kommunens kontor för hälsa, vård och omsorg. Han menar även att handläggningstiden har hållit sig inom rimliga ramar.
– Det finns inga satta tidsgarantier eller löften till utförare när avtalsuppföljningar genomförs, men ambitionen är att gå ut så snart som möjligt. Dock prioriteras alltid allvarliga anmälningar på vägen.
Thomaz Ohlsson säger att han beklagar företagets konkurs och att kommunen nu jobbar för att omgående hitta nya vårdgivare för de drabbade kunderna.