Busskydd anmäls – igen: "Reflektioner som bländar"

Förarnas sikt skyms av de plexiglas som installerats i fjorton av UL:s regionbussar, skriver bussfacket i sin anmälan. "Jag är förvånad", säger David Erixon på bussbolaget Nobina.

UL-bussarna i Uppsala körs av bussbolaget Nobina.

UL-bussarna i Uppsala körs av bussbolaget Nobina.

Foto: STAFFAN CLAESSON/Arkiv

Uppsala2021-01-20 05:01

 – Flera av de som kört dessa bussar i trafik har påtalat dessa problem, säger Charlotta Hörner, skyddsombud på Nobinagaraget i Uppsala.

– Frågan är prövad och väl utredd. Alla blanka ytor och glas i bussen skapar reflektioner, även framrutan till exempel. Men det har både våra besiktare och även arbetsmiljöverket redan kollat på. Därför är jag förvånad över anmälningen, säger Nobinas presstalesperson David Erixon.

Sedan i mitten av december rullar hundratals bussar med de nya skyddsglasen som ska hindra bussförarna från covidsmitta när man släpper på passagerare framtill på bussen, varav 14 regionbussar i Uppsala.

– Det viktiga är att reflektionerna inte är farliga eller stör, och det har vi redan säkerställt, säger David Erixon.

undefined
David Erixon är presstalesperson på Nobina.

Fackförbundet Kommunal anmälde Nobina till Arbetsmiljöverket när det stod klart att de planerade att släppa på passagerare framtill på bussarna. Det har UNT skrivit om tidigare. Det ledde till att Arbetsmiljöverket kritiserade Nobinas plexiglas för att inte ge ett fullgott skydd. Exempelvis var skivan så låg att en lång trafikant i teorin hade kunnat nysa viruspartiklar över plexiglaset och in i förarhytten på bussen. Men efter att tillkortakommandena åtgärdades godkände myndigheten busskydden, vilket välkomnades av skyddsombuden.

– Vi får förlita oss på att Arbetsmiljöverket fattat rätt beslut, sade Charlotta Hörner då till UNT.

undefined
Charlotta Hörner är huvudskyddsombud för fackförbundet Kommunal.

Men nu anmäls Nobina – igen. 

"De två bussmodellerna som nu är godkända med skyddsglaset bör inte gå i trafik" skriver facket i sin anmälan till Arbetsmiljöverket, eftersom arbetet inte går tillräckligt snabbt.

– Arbetet med att få bort reflexerna och sikten i höger backspegel avstannade, säger Charlotta Hörner till UNT.

Men Nobina menar att man redan gjort de åtgärder som krävs.

– Jag är förvånad. Vi har en pågående dialog med skyddsorganisationerna om detta och våra bussar har rullat otaliga mil med skyddsglas, säger David Erixon på Nobina.

Förare som är olika långa kan påverkas olika av reflektionerna i fönster och andra blanka ytor. Men reflektionerna ska i vilket fall inte ska utgöra någon form av trafikfara.

– Skulle det vara så att man påverkas så finns det framtagna glasögon med olika filter och för olika ljusförhållanden framtagna, säger David Erixon.

I veckan ska parterna träffas och båda hoppas på en lösning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!