Konsument Uppsalas budget och skuldrådgivning har som mål att ingen som är i ekonomisk knipa ska behöva vänta på skuldrådgivning i mer än åtta veckor.
Under slutet av 2011 steg dock kötiden till tolv veckor och rådgivningen tvingades be Uppsala kommun om mer pengar för att klara alla ansökningar.
– I december fick vi 210 000 kronor extra. Det räckte till ytterligare en tjänst och nu har vi betat av köerna. I dag är väntetiden nere mellan två och tre veckor, säger enhetschef Agneta Wiman Marklund.
Anledningen till att köerna ökade så kraftigt förra året är svårt att svara på. Det såg bra ut fram till sommaren då köerna brukar minska.
– Men vi fick in fler ansökningar än väntat och tillsammans med att vi tog ut våra semestrar byggdes väntetiderna upp.
Totalt fick konsument Uppsala in 503 ansökningar om budget och skuldrådgivning under 2011. Av dem beviljades 440 rådgivning. En tredjedel hade så dålig ekonomi att de tvingades ansöka om skuldsanering.
Trenden har varit stigande under flera år. Under 2009 kom cirka 390 ansökningar in, under 2010 cirka 450.
– De flesta som kommer till oss har råkat ut för något oförutsett. De har ofta drabbats av arbetslöshet, sjukdom eller har skiljt sig och klarar inte sina skulder längre. Det kan gälla vanliga lån på bilen, på lägenheten eller för möbler. SMS-skulder är inte så vanligt längre, men de kan ligga på toppen av de andra skulderna – det signalerar att det är akut. Man har börjat ta korta lån för att lösa sin situation, säger Agneta Wiman Marklund.
I hur hög grad hänger ökningen samman med att människor utförsäkras?
– Vi ser en sådan ökning, absolut. Blir man utförsäkrad så klarar man inte att betala några krediter alls. Vi har träffat en hel del personer i den situationen, men de står inte för hela ökningen, säger Agneta Wiman Marklund.
De flesta som får skuldrådgivning klarar sig med en genomgång där ekonomin reds ut och personen får hjälp att prioritera vad som måste betalas och vad som får vänta.
– Det viktigaste är att betala hyra så att man kan bo kvar i sin lägenhet. Vissa skulder få man kanske skjuta på till senare eller prata med sina långivare om att betala av på längre sikt så att månadskostnaden minskar.
Att skriva ned lån eller förhandla om räntor är inte så vanligt.
– Nej. Då har det gått vidare till skuldsanering, säger Agneta Wiman Marklund.
Skulderna hopar sig för fler
Efter ett år med ökat tryck på Uppsala kommuns skuldrådgivning är köerna tillbaka på normala nivåer. Men behovet av hjälp har stadigt ökat de senaste åren.
Foto:
Fakta: Ansökningar om budget- och skuldrådgivning i Uppsala
2009: 350
2010: 450
2011: 503
Under perioden har Konsument Uppsala börjat räkna in ansökningar som kommer från personer som har kontakt med andra myndigheter, som socialförvaltningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!