Skrobilar dyrt för kommunen

Övergivna bilar fortsätter att ställa till problem för Uppsala kommun. Närmare 100 000 kronor läggs årligen på att flytta och skrota bilar.

Omkring 100 övergivna bilar skrotas varje år i Uppsala kommun. UNT:s fotograf har i veckan dokumenterat några av de bilar som står övergivna på gator i Uppsala.

Omkring 100 övergivna bilar skrotas varje år i Uppsala kommun. UNT:s fotograf har i veckan dokumenterat några av de bilar som står övergivna på gator i Uppsala.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2006-04-22 00:00
Nästan som ett vårtecken står de där i ett skogsbryn, längs en landsväg eller på en dammig parkeringsplats. Ibland krockade, men för det mesta bara lämnade till sitt öde med krossade fönsterrutor.
- När de stått i två, tre veckor börjar folk plocka delar från dem, säger Kurt Auoja på gatukontoret i Uppsala kommun.
Under flera år har han arbetat med att handlägga övergivna bilar på kommunens gator. Ett hundratal bilar, merparten hämtade i centrala Uppsala, skrotas av kommunen varje år.
I slutändan är det ägaren till en övergiven bil som åker på avgifterna för bärgning och skrot. Men det är inte alltid som kommunen lyckas få in kraven.

Kommunen städar
Enligt Kurt Auoja är det Vägverket, kommunen och polisen som har ett gemensamt ansvar för att få bort bilar som övergivits. Men i centrala Uppsala är det för det mesta kommunen som får städa upp.
— Men den som har det tyngsta ansvaret är egentligen den som har lämnat fordonet, säger han.
Bilar kan bli stående länge innan de skrotas. Mellan de tre myndigheterna finns det lite olika uppfattningar om vem som har det yttersta ansvaret.
— Polisen skyller på att bilen står på kommunens gata, men de har samma ansvar för detta enligt lag, säger Kurt Auoja.
Åke Löfv, chef för polisens trafikenhet i Uppsala, säger att polisen i första hand ska flytta bilar som utgör en trafikfara.
— Vi flyttar i princip aldrig bilar som bara står någonstans inne i stan. Det får kommunen göra, säger han.
Vägverket har ansvar för de vägsträckor som inte parkeringsövervakas av kommunen.

Ingen respons
För närvarande pågår en skrotbilskampanj i landet. Bakom satsningen står landets kommuner och stiftelsen Håll Sverige rent. Syftet är att öka medvetandet om de cirka 350 000 skrotbilar som lämnas till sitt öde i natur- och bostadsområden.
Kurt Auoja säger att det är sällan som kommunen får respons på de brev som skrivs till fordonens ägare.
— De som lämnar sina bilar så där har ofta redan gjort sitt val. Så fungerar samhället i dag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!