Körning på jordbruksmark och skogsmark är förbjuden ”om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen eller marken”, enligt terrängkörningslagen. Hur man avgör risken för skada är dock oklart.
– Det är något otydligt i brottsbalken var man kan färdas med skoter. Det är ju svårt att avgöra om man skadar marken, då måste man ju stanna var hundrade meter och kontrollera, säger Ingemar Alm.
Sist någon åkte på Ingemar Alms åker baklängesspårade han dem och pratade med skoteråkarna.
– De åker ju inte för att förstöra, men det är dåligt med information om vad som gäller och det finns många rykten. Alla tycks ha olika uppfattning om hur man kan åka, säger han.
Skoteråkning innefattas inte av allemansrätten, och begränsas i terrängkörningslagen.
– Men allemansrätten får heller inte utnyttjas om man skadar annans egendom, säger Per Nyström från LRF Mälardalens regionförbundsstyrelse.
Han har varit i kontakt med många bönder som fått sådd förstörd av snöskotrar genom åren.
– Det handlar mycket om okunskap, men genom att föra en dialog med skoterförarna förebygger man många problem, säger Per Nyström.
I fjol var skoteråkning ett problem för markägare i Vänge, men efter ett möte med skoterföreningen löste sig konflikten.
– Det är bra även för skoteråkarna, markägarna kan sätta sig och tillsammans se över var man kan åka och på så sätt skapa längre skoterleder, säger han.