"Skönt att slippa bilköerna"

Billigare, bättre för miljön, inga bilköer. De tågpendlare som UNT möter har flera skäl till sitt val av färdmedel.

Foto: Tomas Lundin

Uppsala2013-12-03 08:54

Uppsala centralstation klockan 16.55. Det närmar sig avgång för SL-pendeln mot Stockholm. Mikael Scherdin får efter mycket krångel till sist ut biljetten ur automaten, springer fram till pendeltåget och trycker på knappen för att öppna dörrarna. Men dörrarna förblir stängda och tåget börjar rulla mot Stockholm. Maktlös står han kvar på plattformen och skriker ut sin frustration.
– Ingen av automaterna fungerade. Jag fick ju min biljett till sist, men då var det för sent, säger han.

Fast annars är Mikael Scherdin rätt nöjd med den nya pendeln, som tar honom hela vägen från hemorten Älvsjö söder om Stockholm till Uppsala där han arbetar. Tidigare tog han oftast bilen. Fördelarna med tåget är flera, tycker han.
– Jag kan sitta och jobba på tåget, det är bättre för miljön och otroligt skönt att slippa bilköerna. Dessutom är det bra att SJ får konkurrens.

Från spår 5 ett stenkast bort rullar Upptåget norrut mot Gävle. Tåget är fullt till sista plats, och många passagerare får lov att stå till första stoppet i Storvreta. Sverker Johansson har pendlat med Upptåget mellan Vattholma och Uppsala i tio år och tycker att tåget har blivit bättre och punktligare med åren.
– Om jag ska vara kritisk så är det väl att man får stå när det är rusningstrafik. Jag har frågat personalen flera gånger varför de inte sätter in längre tåg, säger han.

Kondukören Anneli Nordenpalm säger att resenärerna hela tiden ökar i antal.
– Jag tror att det beror på att det nöts in i folks medvetande att Upptåget finns. Innan de tätare avgångarna infördes var det knappt att man tog sig fram genom tåget. Det är fortfarande väldigt fullt ibland, framför allt mellan Uppsala och Storvreta, säger hon.

När Helena Dratos från Uppsala fick jobb i Heby i januari bestämde hon sig för att börja pendla med UL. Då hade det nyinsatta Upptåget nyligen börjat gå och hon satt ofta nästan ensam i vagnen.
– Jag tror inte att folk begrep att tåget fanns i början. Nu är det alltid fullt, säger hon.

Restiden med buss till Uppsala centralstation och vidare med tåg till Heby är betydligt längre än om hon skulle ta bilen. Ibland måste hon dessutom åka buss hela vägen på grund av inställda turer. Ändå överväger fördelarna med tåget:

– Fem mil känns långt att köra. På vinterhalvåret är vägen mörk långa sträckor och man är rädd att köra på vilda djur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!