Skolverkskritik mot Uppsala kommun
Skolverket kritiserar Uppsala kommun för att inte ha levt upp till lagens krav på insatser mot kränkande behandling och rätten till särskilt stöd. Bakgrunden är att en elev i en Uppsalaskola känt sig kränkt av en lärare och inte fått tillräckligt stöd i skolgången.
Hörselnedsättning
Vid en utredning något läsår tidigare framkom att flickan hade en hörselnedsättning och långsam inlärningstakt. Enligt föräldrarna har skolan inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att ge flickan stöd.
Skolan har i sitt svar till Skolverket uppgivit att man inte funnit anledning att ändra de långsiktiga åtgärdsprogrammet för flickan. Skolans uppfattning är att föräldrarna inte velat förstå flickans svårigheter och att hon därför känt press på sig. Rektor uppger att kontakt togs med den aktuella läraren angående händelsen i klassrummet. Läraren uppgav då att uppgifterna inte alls stämde.
Inte skolans bedömning
I Skolverkets beslut framhålls att det inte är skolans bedömning av huruvida en elev har varit utsatt för kränkning eller ej som skall avgöra om insatser vidtas. Att rektor talade med läraren uppfyller enligt Skolverket inte de krav som ställs i författningarna avseende arbetet mot kränkande behandling. Däremot tar Skolverket alltså inte ställning till vad som ägt rum.
Skolverket anser inte heller att skolan uppfyllt kravet avseende elevers rätt till särskilt stöd. Skolverket skriver att det är anmärkningsvärt att en elev under så lång tid kan ha samma svårigheter och snarast försämra sina resultat utan att skolan vidtar nya stödåtgärder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!