Skolverket drar in tillståndet för friskola

Stora problem med styrning och ledning. Otydliga handlingsplaner mot kränkande behandling. Huvudmannen för svensk-arabiska skolan Manar al-Houda-skolan har inte Skolverkets förtroende.

Läraren Ingela Nordh och Malak Houssami, som båda har barn i Manar al Houdaskolan, är förvånade över måndagens besked.

Läraren Ingela Nordh och Malak Houssami, som båda har barn i Manar al Houdaskolan, är förvånade över måndagens besked.

Foto: Björn Ullhagen

Uppsala2005-06-13 10:52
Svensk-arabiska skolan Manar al-Houda lever inte upp till de krav som ställs på en fristående skola. Det anser Skolverket som på måndagen meddelade Uppsalaskolan att tillståndet att bedriva skolverksamhet dras in.

Enligt undervisningsrådet Ingela Gullberg är skolans ledning och styrning, och de brister som anses finnas här, en viktig orsak till Skolverkets beslut.
Myndigheten har vid ett flertal tillfällen riktat kritik mot ledningen, senast i ett beslut 25 april i år. I det står att skolan "inte lever upp till författningens krav inom ett flertal områden".
Till missnöjet med ledningen kan läggas att skolans handlingsplan mot kränkande behandling har fått kritik, likaså arbetet med elever som är i behov av särskilt stöd.
Skolan lämnade i maj i år in förslag till förbättringar. En delvis ny styrelse har redan tillsatts, en mentor till nuvarande rektor föreslås kopplas till skolan och en satsning på personalfrågor planeras. Skolledningen har utvecklat hur man ska agera i händelse av att vuxna kränker elever, och åtgärdsprogram finns för alla elever som har "specialundervisning".
Skolverket skriver i sitt beslut att åtgärder vidtagits men att det inte gjorts tillräckligt.
Arbetet med att minska omsättningen av personal och få fler behöriga lärare till skolan, anser myndigheten är av för " allmänt slag". Det tillsammans med att förslagen inte grundar sig på någon analys gör att Skolverket inte bedömer insatserna som tillräckliga.
Skolverket anser att följande brister kvarstår:
  • Styrningen och ledningen.
  • Skolans ekonomi
  • Att skolan inte kan erbjuda en undervisning som "väsentligen motsvarar de som grundskolan kan förmedla".
  • Rutinerna för arbetet med kränkande behandling.
  • Arbetet med elever i behov av särskilt stöd.
    Skolverkets totala bedömning är därför att huvudmannen för skolan " inte har förutsättningar att bedriva en kvalitativt god verksamhet i enlighet med skolförfattningarna".



    BAKGRUND
    Skolverkets granskningar av Manar al-Houda-skolan bottnar i uppgifter om missförhållanden på skolan. Bland annat har skolan anklagats för att lärare kränkt elever.
    Redan för ett år sedan gjorde Skolverket bedömningen att Manar al-Houda-skolan inte hade en verksamhet i överensstämmelse med vad som sägs i skollagen avseende det som sägs i läroplanen om allmänna mål och värdegrund. Inte heller skolledningen ansågs leva upp till de krav som skollagen ställer i form av insikt i vad lagen säger samt pedagogisk ledningsförmåga.
    Skolans verksamhet följdes upp vid ett besök 27 september 2004 varvid det uppdagades att brister kvarstod:
    "Om elevernas bristande respekt för varandra och personalen samt bristen på kontinuitet i lärargruppen kommer elevernas möjligheter att få en utbildning i enlighet med skollagens bestämmelser att vara mycket begränsade", står det i beslutet som kom i oktober samma år.
    Därefter togs beslut om en fullständig inspektion under våren 2005 där skolan fick på sig till 13 maj i år att redovisa en handlingsplan som lever upp till skollagens och andra styrdokuments mål för skolan. I dag kom beskedet att skolan inte lyckats med det, enligt Skolverket.
    Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!