Liam Erkstam från Ramstalund koncentrerar sig mest på sin isglass medan mamma Erika letar butiker med lämpliga inneskor. Att de handlar kläder, skor och annat just vid skolstarten är inte så konstigt, tycker hon.
– Det är då man tittar över att allting passar; regnkläder, springskor, idrottskläder och sånt.
Skolmaterial tycker hon inte behövs, dels för att Liam bara har hunnit upp till sexårsverksamheten, dels för att barnen får pennor, block och annat i skolan.
– Skolmaterial köper man ju mest för hemmabruk.
Efter en del letande hittar Liam och Erika tofflor. Liam visar oss några moves à la Michael Jackson medan butikschefen Åsa Johansson på Din sko i centrala Uppsala konstaterar att skolstartsveckorna är bra för omsättningen.
– Inneskor och gummistövlar går mest, säger hon.
Skolstarten ger bra klirr i kassan för flera segment inom handeln. Enligt en undersökning av HUI Research på uppdrag av Svensk handel tillhör kläder, skrivmaterial, teknikprylar och sportutrustning de varor som säljer bäst.
På Akademibokhandeln i Gränby centrum märks skolstarten i försäljningen.
– Det gör det verkligen, säger butikschefen Lisa Jonsson.
Det som går bäst är förbrukningsvaror som block och pennor.
– Det är det gamla hederliga sortimentet. Och kalendrar är också stort.
Men luktsudd är inte samma storsäljare som förr.
– Nu är det ”swoopies” som gäller. Det är sudd som man kan ta isär och bygga ihop, förklarar Lisa Jonsson.
Hon berättar att skolstartshandeln är lite som julhandeln, men på en lägre nivå och en kortare period.
– Det är en vecka innan skolan startar och en vecka efter.
Sporthandeln satsar också stort på skolstarten.
– Ryggsäckar går bra och vi har gympapåsar varje år med flaska, t-shirt och shorts för killar och linne och tajts för tjejer som säljer bra, säger Nina Heiskanen konfektionsansvarig på Intersport i centrum.
Många kedjor annonserar friskt kring skolstarten. Glada barn i färgglada kläder och skor med ”rätt” märke ska få föräldrarna att öppna plånboken.
Erika Erkstam tycker inte att hon påverkas särskilt mycket av annonserna och säger att märket inte spelar någon större roll.
– Jag köper bara märkeskläder om de är bra.
Men det finns barn och föräldrar som känner att barnen måste ha det senaste, och gärna fina märken, och lider av det.
– Så är det ju verkligen. Det är en press och en del barn som far illa, säger skolkurator Karin Karlsson, som jobbar i skolorna i Funbo, Almunge, Länna och Knutby .
– Det finns många fattiga familjer som inte har råd att skaffa de här sakerna, konstaterar hon.
– Det finns också många barn som inte vet vad som är ”rätt” och så blir det ”fel” fast de har köpt saker. Det kan räcka med att de har fel färg på väskan så kan de få en fnysning, och är man osäker då så tar man det hårt.
Karin Karlsson poängterar att skolorna är medvetna om problemen.
– Vi jobbar med det här hela tiden – om hur man ska vara en bra kamrat och ta hand om varandra.