Elevutvecklingen i Tierps skolor liksom i många skolor i andra kommuner runt om i landet ser dyster ut de närmaste åren. För närvarande finns elva grundskolor i tio olika samhällen och i centrala köpingen. Sex av skolorna är F–6-skolor, en är F–5-skola.
Från läsåret 2006–07 till läsåret 2009–10 har elevantalet minskat med 293 personer. Från i år fram till och med 2013–14 lyder prognosen på en minskning med ytterligare 250 elever. Flest elever under hela perioden tappar Aspenskolan och skolan i Örbyhus, båda F–9-skolor. Aspenskolan beräknas ha 259 elever mindre 2013–14 än 2006–07. Örbyhusskolan 155 elever färre under samma period.
Men det är de små bygdeskolorna som i elevprognoserna ser så dystra ut att deras fortsatta existens skulle kunna ifrågasättas.
Det gäller Mehedebyskolan som redan i dag bara har 39 elever fördelade på F–6-klasser, Tallbacksskolan som har 61 elever i dag och beräknas ha 45 elever 2013–14, samt Hållnässkolan med 54 elever detta läsår och en prognos om 35 elever 2013–14.
Men skolnedläggningar väcker nästan alltid protester, som när kommunfullmäktige 2005 beslutade att Tobo skola skulle läggas ned och Toboeleverna i fortsättningen skulle skjutsas till Örbyhus skola.
– Skolor har en väldigt viktig funktion både som skola och som samlingspunkt i lokalsamhällena, det är fullt förståeligt och självklart. För närvarande finns inga diskussioner om nedläggningar inom produktionsförvaltningen, och heller inga utredningsuppdrag från politikerna som berör nedläggning av skolor, säger Peter Björebo, produktionschef för barn och omsorg i Tierp.
Inte heller i utskottet för barn och ungdom har stängning av skolor diskuterats:
– I förra årets åtgärdspaket fanns det förslag om nedläggning av skolor med som sparalternativ, men det var inte aktuellt att genomföra då, och frågan har inte tagits upp varken i utskottet eller i S-gruppen, säger Jonas Nyberg (S), ordförande i utskottet.
– Men om en bygdeskola skulle komma i fråga för nedläggning skulle det i så fall vara av pedagogiska skäl, inte ekonomiska, tillägger Jonas Nyberg.
Och att ett stadigt minskande elevantal får effekter för undervisningen säger Peter Björebo.
– Det är två sidor av små skolor. Å ena sidan är det ofta engagerade lärare, elever och föräldrar i en trygg social miljö. Å andra sidan blir skolan mindre flexibel, och den undervisning som erbjuds mindre mångfasetterad än den kan vara i en större skola, säger Peter Björebo.