UL vill få fler att resa kollektivt – men det kan bli trångt på bussarna vissa tider.
Nu blir det mindre stressigt hem från skolan. Och pengarna kan gå till annat än sms-biljetter om man missar tiden. Martin Ask, 14 år från Sävja, åker buss varje dag och tycker att de utökade reglerna för skolbusskortet är bra.
– Nu kommer man att kunna åka mer och behöver inte tänka så mycket på tiden, säger han.
Tidigare har kortet gällt för två resor per dag. Med de nya reglerna kan alla skolelever med busskort i länet åka fritt i sin zon fram till klockan 20 på kvällen under skoldagar. Martin Ask är en av de 20 000 elever i länet som har skolbusskort. Han har på flera sätt engagerat sig i frågor om kollektivtrafik. I våras gjorde han och ett par klasskamrater en egen enkätundersökning bland Uppsalabor om kollektivtrafik. På barnombudsmannens träffpunkt Mötesplatsen, där ungdomar får möta politiker och tjänstemän, har han hållit i diskussionsgrupper om bussar. Han har fått höra många ungdomars syn på kollektivresande i Uppsala.
– Majoriteten tycker att busspriserna är för höga. De borde sänkas för oss unga.
Fram till nu har Martin Ask haft ett fritidskort hos UL som kostar 250 kronor i månaden.
– Alla har inte råd med det. Och det gäller inte förrän efter 14 på eftermiddagen. Det skulle gälla dygnet runt, då skulle det vara bra för dem som inte får skolkortet men som ändå vill åka buss till skolan.
En annan förbättring vore om det fanns ett vinterskolkort. De som inte får skolkort för att de bor för nära och i vanliga fall cyklar har svårt att göra det på vintern, menar han.
I valrörelsen förra året var det flera partier som talade om att göra reglerna kring skolbusskortet mer generösa och låta det gälla för fler resor. UL tog beslutet i våras. En tanke bakom är att få unga att bli inbitna kollektivtrafikåkare.
– För att de ska bli bra på att åka kollektivt i framtiden är det bra att de vänjer sig under skolåren. Det här är ett led i vårt arbete med att öka kollektivtrafikåkandet, säger Nikodemus Kyhlén, försäljningschef på UL.
Gör det här att ni kommer att sälja färre kort och biljetter till unga?
– Om man får in resandet mer naturligt för de unga kan de göra att de reser även på helger. Vi tappar kanske kortsiktigt, men på längre sikt tjänar vi på det. Jag tror inte att det handlar om stora pengar, säger Nikodemus Kyhlén.
Inom Uppsala kommun finns en oro för vad förändringen kan leda till. Gymnasieelever på de stora skolorna i Uppsala kan varje dag åka med gula bussar som går mellan skolorna och Resecentrum. Den trafiken är beställd utifrån hur många som har skolkort. Nu finns en risk att elever väljer andra bussar.
– Vi kan riskera att vi får ganska många gymnasieelever på de ordinarie bussarna i stadstrafiken, medan de gula bussarna kanske går tomma, säger Torkel Kjösnes, trafiksamordnare på gatu- och trafikkontoret.
Det kan också leda till att det blir väldigt trångt under rusningstid på stadsbussarna, menar han. Men på UL kallar man det för ett lyxproblem.
– Vi vill ha fler människor ombord på bussarna, det är vårt mål. Om det blir för fullt på enskilda linjer får vi hantera det och sätta in fler bussar, säger Nikodemus Kyhlén.