Det ska ha varit i samband med att Västra Stenhagenskolan för två år sedan tog emot många nyanlända elever som lärarnas vilrum omvandlades till ett bönerum för elever. Det skedde utan någon diskussion med lärarna, och lärarna saknar nu helt vilrum. Detta ser Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet allvarligt på.
– Det är lagkrav på att arbetsplatser ska ha vilrum, däremot finns det inga krav på att det ska finnas bönerum. Skolan bör därför vara tydlig med att rummet primärt ska användas som vilrum, säger Katarina Reineck, huvudskyddsombud för Lärarnas Riksförbund.
Ingela Hamlin, som är chef för Uppsalas kommunala grundskolor, är också kritisk till att vilrummet togs bort.
– Det måste man naturligtvis rätta till, säger hon.
Att en kommunal skola har ett bönerum ser Ingela Hamlin dock inga problem med, så länge rummet inte har några religiösa inslag och är öppet för alla. UNT har försökt nå Västra Stenhagenskolans rektor, men han hänvisar till Ingela Hamlin. Hon har inte själv sett rummet, men har fått det beskrivet av rektorn och säger att rummet helt ska sakna religiösa symboler.
– Skolan har elever som vill be under skoltid, och i stället för att de skulle be i korridorer och i grupprum ville man kunna hänvisa dem en specifik plats. Förut var det ju vanligt med andaktsrum i skolor. Vi kan inte hindra elever från att utöva sin religion.
Var går gränsen för religiöst utövande i skolan?
– Det får inte inkräkta på skolans uppdrag eller på något sätt gå ut över andra personer. Att gå från lektionstid för att be ska inte tillåtas.
Ingela Hamlin känner inte till någon annan kommunal grundskola i Uppsala med bönerum. Däremot ska flera gymnasieskolor ha liknande rum.
Lagen säger att utbildningen i kommunala skolor ska vara icke-konfessionell, alltså att det inte får finnas religiösa inslag. Däremot tillåter lagen att elever själva ordnar religiösa aktiviteter på rasten. Kravet är att det är något som eleverna gör helt frivilligt och att det ligger helt utanför undervisningen.
Skolan har dock ingen skyldighet att erbjuda ett särskilt utrymme för sådana aktiviteter, enligt Ulrica Jonasson som är enhetschef inom skoljuridik på Skolverket.
– Men om skolan känner att man kan avvara ett rum är det viktigt att alla elever känner sig välkomna i rummet. Vill man gå in och ha en lugn stund där och bara läsa en bok, pyssla eller göra något annat ska man känna att man kan det, säger hon.