- De orkar inte med, men de är inte dumma i huvudet, säger han.
Klasskompisen Kardo Rostam har också sett programmet och konstaterar krasst:
- Om man inte vill lära sig så gör man inte det.
Förra året gick en nia ut Gottsundaskolan med klart bättre resultat än tidigare avgångsklasser. De var pilotklass för en ny metodik, portfolio. Förenklat går det ut på att lära sig hur man lär sig och att arbeta mot tydliga, mätbara mål. Nu jobbar alla elever på Gottsundaskolan så.
- Vi har en massa mål och måste göra dem mätbara för eleverna så att de förstår vad som krävs och om de har uppnått målen eller inte, säger Lotta Svedberg, lärare i svenska och engelska.
Vid en dator sitter Erik Öfverberg i 7C och renskriver sin engelskuppsats som handlar om motorcross. Han berättar vad han tycker krävs för att man ska lära sig mycket:
- Bra lärare. De ska inte vara taskiga och skrika, utan snälla och roliga. Det får inte vara för mycket prat på lektionerna. Och kompisarna ska vara bra så att man har det bra på rasterna, för då går man hellre till skolan än sitter hemma.
Uppsalas skolor har överlag förbättrat resultaten. Förra året gick fler niondeklassare ut med godkända betyg i alla ämnen än tidigare. För första gången på sex år är man uppe i riksgenomsnittet. Det så kallade SALSA-värdet förbättrades också, liksom resultaten på de nationella proven. Skolan har satt mer fokus på kunskaperna. Till stor del handlar det om att göra målen tydliga för eleverna, föräldrarna och lärarna. Många skolor har prövat nya arbetsformer.
Sedan kommundelarna avskaffades och organisationen för grundskolan blev gemensam år 2003 har det blivit enklare att få en samlad bild och göra gemensamma utbildningssatsningar, berättar Lena Wiman, skolchef för norra området i Uppsala kommun.
- Resultaten följs upp mer systematiskt nu, säger hon.
När det gäller svenska som andraspråk är resultaten fortfarande dåliga, men insatser pågår för att förbättra villkoren för elever med utländsk bakgrund.
Generellt har man lagt in krutet för sent i skolan, anser Tomas Rylander, rektor på Valsätraskolan.
- Stödåtgärder måste sättas in tidigt, inte bara i årskurs nio.
Fotnot: Skolverkets SALSA-värde anger förväntat resultat med hänsyn till elevernas bakgrundsfaktorer såsom kön, invandrade föräldrar och föräldrarnas utbildningsbakgrund.