Ibrahima Djallo och Memme Hef sitter på en bänk vid Fyrisån. Deras åsikter går isär när det kommer till elsparkcyklar.
– Elsparkcyklar borde man kasta åt helvete, säger Ibrahima Djallo och fortsätter:
– Jag tycker man borde ta bort dem och cykla istället. Själv cyklar jag tills jag får kramp. Det är bättre då man rör på sig och får svettas lite.
Memme Hef är av en annan uppfattning.
– Jag har ägt tre stycken själv. Det är praktiskt och du kommer fram mycket snabbare än vad du gör med bussen, säger han.
– Man ska inte vara lat, bryter Ibrahima in med.
– Gymmet finns om man vill träna, ger Memme som svar på tal.
Eva Kottkamp är utbytesstudent från Tyskland. Hon läser hållbar utveckling på Uppsala universitet och tycker att elsparkcyklarna ska bedömas utifrån hur de används.
– Om folk som vanligtvis kör bil istället väljer elsparkcykel så är det bättre för miljön. Men om folk väljer elsparkcyklar framför klimatsmartare färdmedel, så som att cykla eller gå, är det negativt, säger hon.
Eva Kottkamp har själv testat att köra elsparkcykel och tycker det är kul men hon föredrar att ta cykeln.
– Jag har hört att de går sönder ganska snabbt så när det gäller hållbarhet kan man ifrågasätta om elsparkcyklarna hjälper. Vanliga cyklar håller längre och man använder sin egna energi. Så det är bättre att cykla på längre sikt.
Ida Johnsson och Isaac Wacha, som till vardags bor i Stockholm, ser både fördelar och nackdelar med elsparkcyklarna.
– Det är bra att de går på el. Samtidigt kan jag tycka att man borde behöva ha en hjälm på sig och att de som kör borde förhålla sig till trafikregler bättre. Ibland kör folk vårdslöst, säger Ida och tillägger:
– Det skulle vara bra om förarna använde ringklockorna – när man själv cyklar kan det vara svårt att veta när de kommer farandes.
Isaac Wacha menar att elsparkcyklar är ett bra alternativ till bussen.
– Det är ett bra komplement till kollektivtrafiken. De borde inkluderas i UL så att man kan använda dem om det blir förseningar i kollektivtrafiken, säger han.
Samtidigt tycker han att säkerhetstänket borde utökas genom att förstagångsanvändare får ta del av en video som instruerar kring trafikregler.
– Det vore bra med en kort introduktionsutbildning innan man hoppar på en elsparkcykel och kör ihjäl sig själv eller någon annan, säger Isaac.