"Skatt på dubbdäck aktuell"

En dubbdäckskatt för att få fler att åka dubbfritt kan bli aktuell inom ett par år. Även om regeringen säger nej så finns det andra möjligheter för kommunen att styra fler till att välja dubbfritt. Det menar kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2015-02-24 18:30

Om några veckor ska regeringens utredare presentera en rapport som visar om det är lämpligt att införa dubbdäckskatt på flera orter i Sverige. Uppsala hör till de städer som har svårt att leva upp till EU:s luftkvalitetsdirektiv och därför skulle en sådan skatt kunna bli aktuell här.

Kammarrättsråd Petter Classon vid Kammarrätten i Göteborg vill inte kommentera vilka förslag som kommer att lämnas. Hans utredning ska vara klar sista mars.

– Vi vet hur partikelproblemen ser ut i Uppsala och utredningen tar sikte på tätorter, men det finns ett särskilt fokus på Stockholm.

UNT berättade förra året om utredningen som bland annat ska ge svar på om det går att införa skatt på dubbdäck på platser där halterna av skadliga partiklar är för höga. Kommunalrådet för miljö- och trafikfrågor, Stefan Hanna, uttalade sig då positiv om tanken på en dubbdäckskatt. Kommunalrådet Maria Gardfjell (MP) som sitter i den nya vänstermajoriteten är också positiv, men menar att det finns flera svåra avvägningar.

– För städerna är det bra att hitta ekonomiska styrmedel för att styra över användarna till andra typer av vinterdäck. Det är fullständigt givet att dubbdäck påverkar mycket hur luftkvaliteten blir i städerna.

Samtidigt är användning av dubbdäck i glesbygd mer befogat. Det är många avvägningar som behöver göras i den här typen av utredning.

Som UNT tidigare berättat har Uppsala länge haft problem med för höga halter av skadliga partiklar, främst på Kungsgatan.

I utredaren Petter Classons uppdrag ligger att se hur Norge gjort. Enligt tidningen Motor har den norska modellen minskat dubbdäcken radikalt i flera norska städer. En skrotningspremie har erbjudits bilister som byter till dubbfria däck. Dubbdäcksavgifter i Oslo och Bergen uppgår till 1 200 norska kronor per år. De som kör med dubbar utan att ha betalat avgiften får böta 750 kronor, enligt tidningen.

Även om regeringens utredare kommer fram till att dubbdäckskatt är en dålig idé, finns det fler sätt att styra bilisterna åt dubbfritt. Maria Gardfjell tycker att det sedan 2010 gällande dubbförbudet på Kungsgatan är ett exempel på det.

– Att vi nu till exempel har taxibilar som kör med vinterdäck utan dubbar är jättepositivt för Uppsalas luft.

Partiklar från dubbdäck

Uppsala har länge haft problem med för höga halter av skadliga partiklar, främst på Kungsgatan. Partiklarna som brukar härledas till dubbdäck kallas för PM10 och bildas av slitage från dubbdäck. De kan orsaka allvarliga hälsoeffekter och förtida död hos personer med astma. Sedan hösten gäller dubbdäcksförbud på Kungsgatan och en bit av Vaksalagatan. En eventuell dubbdäckskatt kräver ett regeringsbeslut och kan träda i kraft tidigast 2017.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!