Skarpt läge för omtvistad cykelbana efter decennier

Planerna på ny cykelväg Uppsala-Ulva kvarn tycks närma sig beslut, efter åratal av försök. Men remissvaren visar att opinionen ännu är splittrad om ledens sträckning.

Uppsalabon Hans Bernhoff tillhör dem som gärna skulle cykla till Ulva kvarn med barnen längs den planerade cykelleden. I dag är vägen alltför trafikfarlig, anser han.

Uppsalabon Hans Bernhoff tillhör dem som gärna skulle cykla till Ulva kvarn med barnen längs den planerade cykelleden. I dag är vägen alltför trafikfarlig, anser han.

Foto: David Rydell

Uppsala2022-03-06 10:00

Planerna på gång- och cykelväg mellan nordvästra Uppsala och det populära utflyktsmålet Ulva kvarn har knådats i decennier, men hittills är bara halva sträckan byggd. Vid Fyrishov går cykelvägen på Fyrisåns västra sida, förbi Librobäck och fram till Klastorp i höjd med Ärna flygfält, där den slutar i en grusväg. Den som vill cykla väster om ån får i stället välja den rejält trafikerade länsväg 272, Gysingevägen.

Markägare protesterar mot att den planerade fortsättningen av cykelleden inkräktar på deras jordbruksmark, försvaret har haft synpunkter på närheten till militärfältet, hantverkare och butiker vid Ulva kvarn kämpar för att få cykelvägen byggd medan cyklister och boende i trakten har olika mening om bästa sträckning av leden. Nu närmar det sig skarpt läge för ett beslut, men remissvaren visar att oenigheten består. 

Uppsalabon Hans Bernhoff är en av flera som mejlat sina synpunkter på planerna till kommunen, när förslaget nu varit ute på samråd. Han är en av dem som välkomnar leden och skulle gärna göra cykelutflykter med barnen till Ulva, bara det fanns en säker väg:

– I dag är det för farligt att cykla dit med barnen, vi tar bilen i stället. Det är synd, vägen längs Fyrisån skulle bli fantastiskt fin med mycket att titta på. Ulva är ett väldigt fint utflyktsmål men det känns trist att behöva ta bilen när det skulle gå fint att cykla, säger han. 

Omkring 30 privata fastighetsägare berörs av den fem kilometer långa planerade cykelvägen. Kommunen hoppas kunna lösa in den mark som behövs, men i vågskålen ligger möjligheten till tvångsinlösen, ett verktyg som sällan används i Uppsala kommun. Markägarna pekar i sina svar bland annat på att vägen lägger beslag på värdefull åkermark men anser också att bortledning av vatten från stora åkerarealer försvåras om vägen dras intill ån. 

Djurhållare oroas för att folk på vägen ska sprida tomburkar, flaskor och annat skräp till betesmarken. "Ett enda metallskräp kan döda ett nötkreatur", skriver en markägare. Tillsammans med många boende i området vill de i stället att cykelleden dras bredvid Gysingevägen och vidare intill befintlig väg mot Ulva. På så sätt, menar de, blir den en attraktiv, snabb och effektiv cykelled för boende i trakten – och inte bara "för folk i stan som ska ut och söndagscykla", som det formuleras i ett remissvar. 

Region Uppsala anser i sitt svar att cykelvägens föreslagna dragning i själva verket minimerar intrånget på jordbruksmark, genom att följa fastighetsgränser och vägren.

Kommunens lantmäteri instämmer i markägarnas kritik mot att åkermark delas av vägen och ger ägarna en svårskött smal remsa mot Fyrisån. Myndigheten anser att det vore "direkt olämpligt" och föreslår att kommunen i stället löser in marken ända fram till åkanten.

Länsstyrelsen, som är en av de tyngsta instanserna, efterlyser tydligare besked om hur närmiljön, fridlysta växter och vattnet i Fyrisån ska skyddas från negativ påverkan. Om vägen beläggs med asfalt finns risk för att skadliga ämnen sprids till mark och vatten, enligt myndigheten. Sveriges geotekniska institut (SGI) vill ha tydligare svar om riskerna för ras eller skred längs åkanterna.

Nu ska alla remissvar redovisas för politikerna i plan- och byggnadsnämnden. Därefter beslutar de om eventuella justeringar innan förslaget kan gå ut på en andra remissomgång. 

Nät av cykelvägar

Kommunens mål är att den planerade gång- och cykelvägen mellan Klastorp och Ulva kvarn ska ingå i ett nät av cykelvägar som kopplar samman centrala Uppsala, Bälinge och Björklinge. 

År 2018 byggdes en cykelväg öster om Ulva, mellan länsväg 600, gamla E 4, och Ulva kvarn. Cyklister måste i dag färdas längs bilvägen för att nå leden, men planer finns även på cykelbana Uppsala-Björklinge längs en avsmalnad länsväg. Även det förslaget har mött kritik. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!