På fyra år har de ökat omsättningen från 13 miljoner kronor till det dubbla.
Tollco tillverkar och säljer plastskydd att lägga under köksmaskiner och diskbänkar för att undvika fuktskador i golvet vid läckage.
I 16 år har firman hållit till i företagshuset i Ar industriområde. Men sedan Boverket skärpte reglerna för fuktsäkert byggande har alltså försäljningen ökat så pass att de nu börjar växa ur lokalerna. På fyra år har de gått från fyra anställda till 16 personer. Samtidigt har omsättningen ökat stadigt varje år och förra året omsatte de över 26 miljoner kronor. Nu står företaget inför stora investeringar och planerar att bygga en fabrik i samma område.
– Vi kommer att behöva investera 7–8 miljoner kronor på ett par år i nya packmaskiner, säger Clas Olsson, försäljnings- och produktionsansvarig.
– De här lokalerna är egentligen kontorslokaler och eftersom vi har sagt att vi ska fördubbla tillverkningen på fyra år kommer vi inte få plats i de här längre, säger vd:n Patrik Gerger.
Plastskydden är patent- och mönsterskyddade och säljs bland annat via Ikea och Electrolux och Tollco samarbetar med samtliga stora försäkringsbolag. Företaget har diskmaskinsunderlägg, bänkskåpsinsatser och tätningar i alla mått och typer som finns på marknaden.
– Där är vi unika eftersom konkurrenterna bara har standardmåtten, säger Patrik Gerger.
Men företaget har inte alltid haft samma medvind. För elva år sedan köpte man varumärket Foolproof, vattenskyddsprodukter, men hade länge svårt att växa.
– Vi var fyra, fem personer och skar till allt för hand. Vi hade så mycket att göra att jag höll på att gå in i väggen. Det var då vi tog in Clas och bestämde oss för att satsa ordentligt, säger Patrik Gerger.
I samma veva skärpte Boverket byggreglerna 2007 som säger att: ”Om det finns risk för utläckande vatten eller kondens på dolda ytor skall utlopp från dessa ytor anordnas så att vattnet snabbt blir synligt”.
Försäkringsbolagen vill att alla nya byggen och ombyggen ska utföras fackmannamässigt. Annars riskerar fastighetsägaren eller bostadsrättinnehavaren få bekosta hela renoveringen efter en vattenskada.
– Men än i dag skulle jag säga åtta av tio konsumenter inte känner till de skärpta reglerna. Samtidigt ökar problemen med fuktskador eftersom man nu säljer kylar med vatten i. Och fuktskador kostar försäkringsbolagen 5 miljoner kronor varje vecka, säger Clas Olsson.
Trots regeländringen dröjde det innan den fick genomslag och Tollco fick uppvakta försäkringsbolagen länge innan de vågade ställa hårdare krav på sina kunder.
– Försäkringsbolagen var rädda att kunderna skulle gå till någon annan om de satte för hårda krav, det var inte förrän vi gick ut i tv-programmet Äntligen hemma och berättade om lagen och att försäkringsbolagen kräver att man har vattenskydd som försäkringsbolagen vågade ta det stora klivet, säger Clas Olsson.