Postnords krav på att bostadsrättsföreningar måste betala för arbetsmiljöåtgärder är ett missbruk av företagets monopolställning, menar Philip Widell som är suppelant i den berörda bostadsrättsföreningens styrelse.
– Vi vill givetvis att det ska bli så bra som möjligt för såväl boende som brevbärarna. Men det är oetiskt av Postnord att utnyttja sin monopolställning för att tvinga oss att betala för deras ansvar som arbetsgivare.
Dessutom, finns inget lagligt stöd för att agera som företaget gör, menar han.
– Enligt arbetsmiljölagen kan man aldrig lämpa över ansvaret på tredje part. Vi som kunder kan omöjligen förväntas betala arbetsmiljöåtgärder för Postnords brevbärare.
Han får medhåll av Mats Lindkvist, ekonomiexpert på Bostadsrätterna, som väljer att kalla Postnords arbetsmiljöargument för ett svepskäl. Genom att fler fastigheter får boxar längst ned i trappuppgången tillbringar brevbärarna mindre tid i varje hus och kan därmed täcka ett större område – färre brevbärare behövs och Postnords utgifter minskar, menar han.
– Vi förstår att de, liksom alla företag, har krav på sig att dra ned kostnaderna. Men att det ska vara upp till kunderna att betala för att minska deras utgifter är inte rimligt.
Vad är lösningen?
– Att Postnord börjar behandla fastighetsägare och bostadsrättsföreningar som kunder.
Hur behandlas de nu?
– Katastrofalt dåligt.