Att Uppsalabon Anna Molins varumärke är engagemang och driv är inget man tar miste på när man träffar henne. Hon gestikulerar med händerna, skrattar mycket men kan också anta ta en allvarligare ton. I sin yrkesroll behöver hon vara både framåt och lyhörd. Anna Molin driver nämligen ett familjeföretag inom hantverksbranschen. Hon är också projektledare för branschdagen Business by Me som vänder sig till unga företagare.
– När jag sökte uppdraget som projektledare sa jag att jag har ett brinnande intresse för företagande, mycket erfarenhet och en stabil grund. Jag sa också att jag har bra ledarskapsförmågor och är duktig på att ta vara på andras goda egenskaper.
Att kunna ringa in sina styrkor och sitt intresse i ett par kärnvärden, som Anna Molin gjorde, och sedan paketera och leverera dem är det som utmärker ett personligt varumärke.
Aram Afsahi är vd på Kunskapsbolaget Integra, ett coachingföretag som framför allt jobbar med att hjälpa människor med annan kulturell bakgrund att nå ut på den svenska arbetsmarknaden. Här har begreppet personal branding blivit allt viktigare.
– Förr var arbetsuppgifterna tydligare, man hade en yrkestitel som sa precis vad man kunde. I dag är organisationer platta med bredare arbetsuppgifter. Min titel vd innehåller massor med olika saker. Jag har en mängd hattar beroende på vad jag ska göra och var jag befinner mig.
På samma sätt är det för Anna Molin som ena stunden ska marknadsföra, sitta i möten och vara ett ansikte utåt. För att i nästa stund helfoliera bussar och reparera fastigheter. Hon behöver alltså vara en lika bra marknadsförare som hantverkare.
Förskjutningen i kompetens har lett till att arbetsgivare söker individer med särskilda egenskaper snarare än en yrkestitel. Aram Afsahi menar att arbetsmarknaden i dag är väldigt konkurrensutsatt och att det krävs en strategi för att bli synlig och ta sig igenom nålsögat. Varför ska en arbetsgivare eller en kund välja just dig utav hundra andra?
– Personal branding är den andliga klädnad man sätter på sig för att bli synlig och tydlig, precis som man blir synlig om man sätter på sig något färgglatt, säger Aram Afsahi.
Som kvinna i hantverksbranschen har Anna Molin blivit van vid att framhäva sina goda sidor och bevisa sin kompetens. I dag känner hon säkerhet i sitt varumärke eftersom hon har fått bekräftelse på att det hon framhäver går hem hos dem hon jobbar med. Att kunder som vänder sig till företaget frågar specifikt efter henne ser hon som ett resultat på att det hon vill förmedla når fram.
– Varje steg man tar framåt gör att man bygger upp ett självförtroende. Det är väldigt stor skillnad på att säga att man kan någonting och att sedan faktiskt genomföra det.
Att Anna Molin kan prata om sig själv som en person med drivkraft och ledarskapsförmåga beror på att hon själv vet att det var sant, att det är något hon kan leva upp till. Och just det är väldigt viktigt menar Aram Afsahi.
– Varumärkets första epok handlade om att bygga upp en image. Nu har vi kommit förbi det och nu krävs det att imagen ska ha en djup förankring hos personen eller företaget ifråga. Därför måste kärnvärdena konkretiseras. Om du har sagt att du är sprängfylld av idéer måste du också kunna visa att du är det, säger han.
Tips på hur du skapar ditt eget personliga varumärke
Ringa in dina styrkor, din kunskap och din passion. Formulera detta i ett par kärnvärden som får stå just för ditt varumärke.
Utveckla ett varumärke som det finns en grund för. Det märks om du kommer med tomma ord.
Var noga med att inte göra saker som går starkt emot ditt varumärke, det kan ta stor skada som inte går att laga.
Lås inte fast dig i ditt varumärke. Som människa utvecklas du ständigt och stanna upp då och då för att reflektera över om du fortfarande står för det som ditt varumärke förmedlar.
Hisspresentationen. Ett tips från Aram Afsahi är att fundera över en presentation som man skulle kunna ge någon under den tiden man står i en hiss. Tänk ut hur du på ett kort och slagkraftigt sätt ska lyfta fram vem du är, vad du står för och vad du vill bli känd för.
Anna Molins hisspresentation
Så här skulle Anna Molin presentera sig för en tänkbar viktig kontakt för hennes företag:
"Jag är väldigt bra på det jag gör och det är också därför jag brinner för det. Jag tycker om att träffa nya individer och se vad jag kan lära mig av dem. Vad skulle jag kunna lära mig av dig?"