Skannaren snabbast klar med matinköpen

För att testa hur självskanning fungerar bad vi två av Uppsala kommuns konsumentvägledare att medverka. Ewa-Lena Schweitz fick skanna in varorna och kollegan Kåre Forsberg handla på vanligt sätt. Vi ville veta vilket sätt som är snabbast samt ta reda på för- och nackdelar med systemet som hittills lockat 1 miljon kunder, vilket Unt skrev om i söndagens tidning.

Kåre Forsberg fick se sig slagen av självskannaren. Han förlorade en kvart i kassan.

Kåre Forsberg fick se sig slagen av självskannaren. Han förlorade en kvart i kassan.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2005-02-21 00:00
Testpersonerna försågs med var sin inköpslista med 40 varor. Dessutom försågs de med butikens egen kundtidning där de skulle hämta viss information och rabattkuponger.
Testet gjordes på Ica Kvantum i Uppsala. Vissa problem med att hitta varorna hade de därför inledningsvis eftersom de inte handlar i butiken i vanliga fall.

Väger allt samtidigt
—Jag har självskannat i en annan butik. När jag registrerade mig här på Kvantum fick jag bra information förutom att ingen berättade för mig hur man tar bort en vara som man av misstag skannat in, säger Ewa-Lena Schweitz.
Frukt och grönt finns alldeles vid butiksentrén och här fick Ewa-Lena spendera mer tid än Kåre eftersom hon måste väga ganska många grönsaker och sedan skanna in prisuppgifter.
För att spara tid brukar hon plocka samman alla grönsaker och sedan samtidigt väga och skanna samtliga lösviktvaror. I hastigheten missade hon att skanna in vissa varors styckepris.
Kåre Forsberg hade svårigheter med att hitta en ekologisk ketchup.
—Inte konstigt att man inte ser när det hänger lappar framför. Det var också problem med att hitta rapsolja. Den fanns inte intill de varor jag tycker vore naturligt, säger Kåre Forsberg.

Nöjda med prismärkningen
På inköpslistan fanns också några varor som måste eller kan köpas manuellt: Gamle Ole, gorgonzola och färsk strömming.
Fruktdrycker, rapsolja, morötter och herrgårdsost vållar Ewa-Lena vissa problem. Hon hittar i hastigheten inte de sorter som står på inköpslistan.
Samma sak händer Kåre när han letar efter chips. Konsekvensen är att han inte får utnyttja rabatt­kupongen när han en stund senare kommer till kassan.
—Det är så otroligt mycket varor så ibland är det omöjligt att se just en speciell vara som man ska köpa, säger Ewa-Lena.
Båda är mycket nöjda med prismärkningen i butiken.
—Den är väldigt bra. Men det är ändå en stor fördel att på skannern kunna se hur mycket man totalt handlat för, säger Ewa-Lena.
Hon har nybörjartur och undkommer den tidsödande avstämningen i kassan. Kontrollen avgörs slumpmässigt men sker oftare när man är ny som skanningkund.

Fördelarna överväger
—Hjälp, jag glömde att lämna mina kuponger. De ligger på bottnen av kassarna. Jag lade dem där eftersom det var så svårt att hålla rätt på alla lappar, tidningar, inköpslista, penna och inte minst skannern, säger Ewa-Lena när hon just betalt varorna.
Hon menar att fördelarna klart överväger nackdelarna med skanning.
—Ett problem med att skanna är att kundvagnarna är för små. För att kunna organisera och lägga varorna på ett bra sätt behöver man ganska många kassar i vagnen.
—Logistiken i butiken är lite konstig. Det borde vara bättre att man köper mjölk, läsk och andra tunga varor först. Nu handlar man grönsakerna först och det är stor risk att de blir skadade, säger Kåre.
En annan synpunkt är att skannern borde kunna informera om vad en vara kostar när eventuell rabatt är dragen. Den tekniken är dock på väg att införas, enligt ansvariga vid Kvantum.
45 minuter tog inköpet för Ewa-Lena. För Kåre dröjde det ytterligare 15 minuter innan hela köpet var avklarat trots att köerna var i det närmaste obefintliga.
Mycket tid gick åt till att packa upp varorna på bandet. Det blev krångel med växelmyntsautomaten och sedan skulle varorna stuvas i kassar.

Det gäller att ha koll
Summan av kardemumman är att skanning underlättar handlingen när man blivit varm i kläderna, men det gäller att ha stenhård koll om det inte ska bli fel. Man slipper också en del tunga lyft.
—Vi har haft det här systemet i ett och ett halvt år. Inte en enda gång har vi haft anledning att misstänka någon kund för att missbruka ­sy­stemet. De flesta är mycket noggranna eftersom de vet att de är de som får problem om det är fel.
Då blir kontrollerna fler, säger Thomas Gäreskog, som också intygar att alla kontroller görs slumpmässigt.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om