Nu ska det vara slut på fickljummen snaps och rumstempererad öl. Det menar Sofia Arkelsten som i en motion till riksdagen föreslår att Systembolaget ska få sälja kylda drycker ur sitt sortiment. Arkelsten skriver i motionen att konkurrensen och kundernas beteende förändrats de senaste åren och att efterfrågan på ökad tillgänglighet och färdiga måltidslösningar stadigt ökar. "Då krävs det också att Systembolaget utvecklas och är relevant och kundorienterat", skriver Arkelsten som tror att tiden nu kan vara mogen för försäljningen av öl, vin och snaps "färdig för konsumtion", det vill säga kall.
Utanför Systembolagets butik vid Dragarbrunnsgatan råder delade åsikter.
– Generellt så låter det inte som en bra idé efter som jag tänker att konsumtionen kanske ökar. Men ren spontant så låter det ju rätt schysst, säger Lisa Hammarström.
Jörgen Persson har dock en annan syn det hela.
– Det är ett spel för galleriet. Det finns så mycket viktigare områden att lägga fokus på – sjukvården till exempel. Man måste ställa sig frågan: Är det här något vi verkligen behöver?
Han får stöd av Lina Wahlström, Hanna Bosenius och Nina Kinge-Nygård.
– Jag antar att det ska vara till för de som vill dricka direkt? Säger Hanna Bosenius.
– Ja, och om man då är så törstig så spelar det väl knappast någon roll om drycken är kall eller inte, fyller Nina Kinge-Nygård i.
– Nä, det hela är ingen bra idé eftersom alkoholkonsumtionen säkert kommer öka, summerar Lina Wahlström.
Peter Dingfors, butikschef vid Systembolaget på dragarbrunnsgatan, menar att det är en fråga som de får från kunder.
– Ja visst är det några som påpekar det ibland. Men vi uppmuntrar ju inte till spontana köp av alkoholhaltiga drycker. Att installera en kyl skulle alltså inte gå i linje med det vi står och verkar för, säger Peter Dingfors.