Sjungande vd tar över familjeföretaget

Det stora huset på prärien har det kallats. Och spökhuset. En grå byggnad vid en rondell som många kört rakt över. Där huserar ett familjeföretag som säljer aloe vera-produkter. Nya vd har som sångartist haft en jättehit i Frankrike och ägaren är före detta präst.

Johanna Klevmark och Stig Demker har förstås en äkta aloe vera på kontoret.

Johanna Klevmark och Stig Demker har förstås en äkta aloe vera på kontoret.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2009-01-26 06:57
- Min pappa håller på att göra en skylt nu som vi kan sätta upp så att man åtminstone vet vilket företag som ligger här, säger Johanna Klevmark som nyligen tagit över vd-stolen efter sin far.
Den grå hittills anonyma byggnaden är än så länge solitär i ett exploateringsområde vid länsväg 272 där slätten norr om Uppsala tar vid. Den i mångas ögon mycket malplacerade rondellen dyker upp som en överraskning för många som kommit norrifrån, flera gånger med vådliga konsekvenser som följd. Till och med en ambulans och en polisbil har råkat illa ut.

Sedan ett halvår tillbaka är Johanna Klevmark återbördad till barndomsstaden Uppsala efter 16 år i Oslo, för att ta över driften av familjeföretaget som ägs av hennes far och mor, Stig och Maiken Demker. Med sig har hon sin familj, maken Henning och barnen Agnes, Jakob och Mathias.
- Men jag har jobbat med företaget hemifrån bostaden i Oslo ett antal år. Bland annat med design av förpackningarna, marknadsföring, säger hon.
Hon kom till Oslo för att studera, började arbeta med marknadsföring inom musikbranschen och slog själv igenom som artist och låtskrivare. Den största framgången nådde hon med singeln True Love som blev en jättehit i Frankrike 2002 med två miljoner sålda exemplar. Hon har gett ut två soloplattor och karriären är inte över fast hon blivit vd. En tredje platta är på gång, kommer ut i Norge till sommaren.

Men nu var det om 25-årsjubilerande företaget Sasco det skulle handla. Företaget är Sveriges äldsta aloe vera-företag.
Det hela började i USA när Stig Demker var utbytespräst i liten en stad i Minnesota i USA i början på 1980-talet. En dag brände sig hustrun Maiken rejält på handen när hon skulle ställa in en form i ugnen. Hud brändes bort, men Maiken tog fram en liten tub Aloe Vera Jelly som hon fått av en bekant familj. Såret läkte bra när man började använda aloe vera-produkter. Inför hemfärden växte idén fram att börja marknadsföra aloe vera-produkterna, som då var relativt okända i Sverige. Väl tillbaka i Uppsala startade verksamheten i källaren i Stabbyvillan med importerade produkter från USA.
- Jag är uppväxt med linimentlukt i hemmet, säger Johanna Klevmark.
Så småningom lades tillverkningen över till Sverige och råvarorna köptes genom agenter i Europa och Skandinavien.

Verksamheten svällde och man flyttade till nya lokaler i Librobäck. Stig Demker fortsatte dock med prästyrket parallellt i Helga Trefaldighets församling och i Domkyrkoförsamlingen.
1991 var dock prästyrket ett avslutat kapitel och aloe vera-verksamheten tog över helt.
- Min far är egentligen entreprenör ut i fingerspetsarna, säger Johanna Demker.
För ett par år sedan till flyttade företaget till ett nybyggt hus i Librobäck, men av olika anledningar beslöt man att bygga nytt ännu en gång några hundra meter norrut.
- Helt perfekt läge. Här är vi exponerade från vägen, säger Stig Demker om "huset på prärien".
Han förklarar vd-bytet med att han blivit 70 år och att det är dags att trappa ned.
- Men min fru och jag äger företaget så man är ju med ändå.

Numera är aloe vera relativt känt.
- Det har blivit en boom för aloe vera. Numera finns det ju i allt från nylonstrumpor till toapper, säger Johanna Klevmark.
Sascos styrka är två spjutspetsprodukter, en mot hudirritationer och ett muskelliniment, samt ett brett sortiment av andra produkter, bland annat juice, tandkräm och schampo. Kunderna är främst hälsokostbranschen, terapeuter och grossister och så har man en egen webbshop.
- Parfymerier är vår nästa målgrupp och i dagarna blev det klart att ett parfymeri i Uppsala ska börja sälja våra produkter, säger Johanna Klevmark.

- Det här är en jobbig bransch på så sätt att det florerar mycket rykten och felaktig information om aloe vera. Inte minst från hemförsäljningsföretag, säger Johanna Klevmark.
Vilka förändringar blir det när Johanna Klevmark tar över driften?
- Jag är kvinna och tillhör en annan generation, så jag kanske ser på produkterna med lite andra ögon. Jag har lite nya idéer om hur man ska visa sig "därute" och kommunicera med marknaden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!