Redan i början av året utökades bemanningen vilket resulterade i fler samtal och fler goda råd. I januari hade Sjukvårdsrådgivningen 8 500 samtal, det är 2000 fler jämfört med januari 2004. Hälften av dem som ringde fick kontakt med rådgivningen inom tio minuter, sju av tio inom en halvtimme.
Inom tio minuter
- Vid enstaka samtalstoppar kan det dröja en timme, men i princip ska alla komma fram inom tio minuter, det är vårt mål, säger Monica Mäki Karlstrand, enhetschef vid sjukvårdsrådgivningen.
Genom att ändra namn från upplysning till rådgivning vill man betona att Sjukvårdsrådgivningen arbetar med att ge råd vid sjukdomar och att vid behov lotsa vidare till rätt vårdnivå. Sjukvårdsrådgivningen är inget serviceorgan som svarar på frågor om apotekens öppettider eller liknande.
Stort intresse
Intresset för att arbeta vid Sjukvårdsrådgivningen har varit mycket stort. De lediga tjänsterna har lockat många sökande.
- Vi har en bra kompetens, många av sjuksköterskorna har specialkunskaper inom vissa områden vilket gör att man lätt kan få hjälp av en kollega om det uppstår problem, berättar Monica Mäki Karlstrand.
Sjukvårdsrådgivningen är geografiskt placerad i före detta Studentstadens lokaler på Rackarberget i Uppsala.
Läs mer i UNT