Sjukvårdsupplysning byter namn och ökar bemanningen

Landstingets sjukvårdsupplysning har bytt namn till Sjukvårdsrådgivningen. Samtidigt har den blivit proffsigare: från ett par anställda till tjugo. I sommar ökar bemanningen ytterligare samtidigt som hela länet omfattas av sjukvårdsrådgivning dygnet runt.

Uppsala2005-03-04 00:00
Ökad tillgänglighet är en viktig målsättning med sjukvårdsrådgivningen. Tanken är att ingen ska behöva vänta mer än tio minuter på ett bli uppringd av sjuksköterskorna på rådgivningen.
Redan i början av året utökades bemanningen vilket resulterade i fler samtal och fler goda råd. I januari hade Sjukvårdsrådgivningen 8 500 samtal, det är 2000 fler jämfört med januari 2004. Hälften av dem som ringde fick kontakt med rådgivningen inom tio minuter, sju av tio inom en halvtimme.

Inom tio minuter
- Vid enstaka samtalstoppar kan det dröja en timme, men i princip ska alla komma fram inom tio minuter, det är vårt mål, säger Monica Mäki Karlstrand, enhetschef vid sjukvårdsrådgivningen.
Genom att ändra namn från upplysning till rådgivning vill man betona att Sjukvårdsrådgivningen arbetar med att ge råd vid sjukdomar och att vid behov lotsa vidare till rätt vårdnivå. Sjukvårdsrådgivningen är inget serviceorgan som svarar på frågor om apotekens öppettider eller liknande.

Stort intresse
Intresset för att arbeta vid Sjukvårdsrådgivningen har varit mycket stort. De lediga tjänsterna har lockat många sökande.
- Vi har en bra kompetens, många av sjuksköterskorna har specialkunskaper inom vissa områden vilket gör att man lätt kan få hjälp av en kollega om det uppstår problem, berättar Monica Mäki Karlstrand.
Sjukvårdsrådgivningen är geografiskt placerad i före detta Studentstadens lokaler på Rackarberget i Uppsala.

Läs mer i UNT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!