Sjukvårdsrådning- dygnet runt
Sedan den 5 september har den nya sjukvårdsrådgivningen i Uppsala län tagit emot 10 800 samtal. - Det känns bra att kunna erbjuda sjukvårdsrådgivning dygnet runt, säger enhetschefen för sjukvårdsrådgivningen Monica Mäki Karlstrand.
- Det innebär en stor förändring att kunna ta emot samtal under hela dygnet. Det är ganska många som ringer på nätterna, säger Monica Mäki Karlstrand.
De som ringer till rådgivningen är alltifrån äldre personer, som har frågor kring medicinering av olika slag, till småbarnsföräldrar.
För att få tala med en sjuksköterska får man först knappa eller prata in sitt telefonnummer.
Målsättningen är att 90 procent av de som ringer till sjukvårdsrådgivningen ska få tala med en sjuksköterska inom tre minuter.
- I dag, en dryg månad sedan starten, uppfyller vi den målsättningen till 60 procent. I dagsläget ringer vi upp 80 procent av de inkomna samtalen inom tio minuter, säger Monica Mäki Karlstrand.
I slutet av våren 2006 kommer sjukvårdsrådgivningen att anslutas till den nationella sjukvårdsrådgivningen. Sex län kommer att samarbeta i en gemensam satsning för att uppnå bättre tillgänglighet.
- Genom samordningen kommer vi gemensamt att nå 30 procent av befolkningen, säger Monica Mäki Karlstrand.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!