Sjukvårdsrådgivningen ska upphandlas
Långa väntetider och alltför dyrt. Därför ska Sjukvårdsrådgivningen i Uppsala läns landsting upphandlas trots att en konsultrapport är tveksam till upphandlingen.
Närmare hälften som ringer till rådgivningen får vänta mindre än tre minuter, 39 procent 3-5 minuter och 11 procent får vänta i mer än 15 minuter.
Tillgängligheten ligger strax under genomsnittet i landet.
- Patienterna är inte nöjda. Patientsäkerheten måste tryggas, säger Ismail Kamil, ordförande, fp, i hälso- och sjukvårdsstyrelsen.
Totalkostnaden för Sjukvårdsrådgivningen uppgår i år till närmare 17 miljoner kronor, inklusive lokalhyra. Det är näst dyrast i landet.
- Vi hoppas att verksamheten ska kunna drivas billigare, men det är inte det primära för upphandlingen, säger Ismail Kamil.
Marlene Burwick, oppositionsråd (s) är överraskad. Hon hänvisar bland annat till en konsultrapport som avråder från upphandling.
- Det är svårt att jämföra sjukvårdsrådgivningar i landet eftersom rådgivningarna kan ha olika uppgifter. Jag tycker vi har en högkvalitativ rådgivning som blir allt bättre. Nu ligger vi väldigt nära riksgenomsnittet, säger hon.
Konsultrapporten hänvisade till landstinget i Gävleborg som tidigare beslutade att upphandla Sjukvårdsrådgivningen, men som senare drog tillbaka den eftersom de privata aktörernas bud skulle innebära högre kostnader.
- Vi kan inte jämföra oss med Gävleborg eftersom våra kostnader per samtal ligger 40 procent högre. Vi tror på fler intressenter och en lägre kostnad, säger Ismail Kamil.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!