Sjukresorna dyra för Uppsala kommun

Det nya rutinerna för sjukresor har blivit en ekonomisk smäll för färdtjänsten i Uppsala kommun.— Vi räknar med att gå 7 miljoner kronor back i år på grund av att delar av kostnaderna för sjukresor som egentligen skulle ha hamnat hos landstinget hamnat hos oss, säger Marianne Nilsson, chef för färdtjänstavdelningen i Uppsala kommun.

Uppsala2005-12-13 00:00
Det var i april i år som de nya reglerna om sjukresor trädde i kraft i Uppsala, Enköping och Knivsta, vilket innebar att det inte längre gick att nyttja färdtjänst till sjukresor. I stället ska länsbor, som är i behov av sjukvård, beställa sjukresor via landstingets beställningscentral. Ett syfte med de nya reglerna var, från landstingets sida, att skapa gemensamma normer för kommunerna i länet.
— Vi skickade ut information om de nya bestämmelserna till samtliga personer som har färdtjänst i Uppsala kommun, cirka 8 500 personer, samt till taxibolagen, säger Gudrun Appelberg, färdtjänstutredare på Uppsala kommun, som inte anser att problemet bottnar i bristande information.

Hon berättar att kostnaderna för färdtjänst sjönk till en början för att sedan stiga igen. De som har färdtjänst har helt enkelt valt att åka på gammalt vis, det vill säga ta sig till tandläkaren eller läkarbesöket med färdtjänst, och kostnaden för sjukresan har därför fortsatt att hamna hos hemkommunen.
Krångligt att beställa, långa väntetider och att den som åker får räkna med att inte kunna ta närmaste vägen eftersom landstinget försöker samordna sjukresor, tror Gudrun Appelberg och Marianne Nilsson är några förklaringar till att folk väljer att bryta mot färdtjänstlagen.
— Och får folk problem så går man runt det, trots att sjukresorna säkert fungerar bättre i dag än i april, säger Marianne Nilsson.
Även i Knivsta kommun har problemet uppmärksammats. Kostnaderna för färdtjänst har inte minskat i förväntad takt sedan i april, enligt Kjell Åhnberg, ekonomichef.

Han anser att ett sätt att få bukt med problemet är att färdtjänsthandläggarna tydligare informerar om reglerna.
I Enköpings kommun tycks inte problemet vara så stort, en förklaring är att taxibolaget som tar emot färdtjänstbeställningar informerats extra grundligt.
Marianne Nilsson anser att det är viktigt att kostnaderna hamnar rätt, och att personer beställer sjukresor enligt nuvarande system, annars finns risk att egenavgifterna höjs ytterligare och servicen försämras. Ekonomin måste gå ihop. I dag är "extrakostnaderna", räknat på årsbasis, 12 miljoner kronor för resekostnader som ska hamna hos landstinget, enligt Marianne Nilsson.
Ett alternativ för att få kostnaderna på rätt ställe är att lägga färdtjänstresor och sjukresor i en gemensam beställningscentral, och därigenom leda personer rätt. Ett annat förslag arbetar Regionförbundet i Uppsala län med där UL ska spela en central roll.
— Upplägget med en samlad central finns i Gävleborg och fungerar, säger Eva Bouveng, enhetschef för sjukreseenheten på Landstinget.
Hon uppskattar att en fjärdedel av dem som beställer sjukresor i dag gör det på rätt sätt. Majoriteten gör alltså fel, och för dem betalar kommunerna för.

Fotnot: Uppsala kommuns budget för färdtjänstkostnader ligger i år på 64 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!