SJ tuffar på
Det fortsätter att tuffa på bra för SJ. Företaget redovisar en vinst för helåret 2007 på 714 miljoner kronor.
Nytt för i år är att inte bara ägaren, staten, utan även personalen får del i vinsten. Bonussystemet som infördes 2007 innebär att varje heltidsanställd får nästan 20 000 kronor.
Pendellinjen Uppsala-Stockholm, en av de mest passagerartäta linjerna i landet, har dock inte bidragit till det positiva resultatet, enligt Jan Kyrk, regionansvarig på SJ för östra och norra Sverige.
- Den ger knappast något netto. Det är väldigt svårt att få lönsamhet på den typen av linjer eftersom man har en så ojämn beläggning, med pucklar på morgonen och kvällen och glest däremellan.
Resandet i hela landet ökade med sju procent under 2007. På linjen Uppsala-Stockholm var ökningen mindre, bara ca två procent.
- Men då ska man komma i håg att Upptåget haft en stor ökning sedan man startade sin trafik till Arlanda. Lägger man ihop vår ökning med den parallella ökningen på Upptåget är ökningen på sträckan större, säger Jan Kyrk.
Punktligheten, vilken definieras som andelen tåg som avgår senast fem minuter efter tidtabell, har minskat marginellt, från 89,8 till 89,7 procent. På Uppsalapendeln har punktligheten under året legat mellan 90-95 procent, ungefär samma nivå som de senaste fyra åren.
- Jag vill ge en eloge till Banverket som klarat att svälja 78 nya tågavgångar från Upptåget med i princip bibehållen punktlighet, säger Jan Kyrk.
Det goda resultatet gör att SJ nu kommer att snabba på investeringarna. Bolaget planerar att satsa 2,4 miljarder kronor i nya och upprustade tåg.
- Inte minst på Uppsalapendeln finns många slitna vagnar. Om några år kommer resenärerna att märka en stor skillnad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!