SJ sålde inställda tågresor

SJ sålde inställda tågresor och uppmanade sedan resenärerna att ringa och boka om dem. Men när Benny Kullinger försökte få hjälp fick han svaret att växeln inte släpper igenom några samtal.— De fullkomligt skiter i oss resenärer, säger han.

Uppsala2010-03-03 13:58
Den 24 februari bokade småföretagaren Benny Kullinger två tågresor tur och retur från Uppsala till kunder i Göteborg — till den 3 och 10 mars. När han senare samma dag gick in på SJ:s hemsida fick han veta att de ställt in tre av turerna dagen innan. Han uppmanades att kontakta kundtjänst för att boka om biljetterna men där gick det inte att komma fram.
— Jag försökte få tag på både kundtjänst och kundombudsmannen men kopplades bort hela tiden, säger Benny Kullinger.

Efter elva misslyckade försök gick han ner till kundcenter på stationen i Uppsala.
Han hade bokat tidiga tåg så att han skulle ha god marginal om de blev försenade.
— När jag bad om råd om hur jag skulle göra nu för att hinna fram i tid fick jag bara svaret: "Du får väl chansa på ett senare tåg eller så får du pengarna tillbaka. Det är ditt problem, inte vårt", säger han.

När han frågade hur lång försening han i genomsnitt kunde förvänta sig kunde han bara få den ordinarie ankomsttiden.
— Jag är en ganska tålmodig resenär och störs inte så mycket av förseningar. Men de är totalt ointresserade av att hjälpa mig med information och planering — det känns samhällsfarligt. Jag har ägnat mer tid åt att få hjälp med mina resor än vad det tar att åka till Göteborg, säger han.

SJ:s kompensation med nya resor eller pengarna tillbaka ser Benny Kullinger som ett "hån".
— Jag tycker att några hundralappar är ett rent hån mot oss som drabbas inkomstförluster och utlägg för hotell. Jag vill inte ha några pengar — jag vill åka tåg och komma fram till mina kunder, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!